این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
علوم و فناوری دریا
، جلد ۲۴، شماره ۹۶، صفحات ۳۵-۴۳
عنوان فارسی
تعیین میزان خرابی آستانه فروریزش (CP) توربین بادی دریایی با سکوی شابلونی
چکیده فارسی مقاله
یکی از پارامترهای مهم در طراحی سازههای مختلف، تعیین میزان خرابی در سطوح مختلف از جمله سطح مربوط به خرابی آستانه فروریزش سازه میباشد. از آنجا که محققین در سالهای اخیر به بررسی ابعاد گوناگون طراحی سازه توربین بادی دریایی پرادختهاند، لیکن کمتر به این معیار خرابی تحت ترکیب بار توام موج و باد اشاره نمودهاند، در تحقیق حاضر سعی در تعیین میزان خرابی آستانه فروریزش (CP) برای یک توربین بادی دریایی با سکوی شابلونی که از رایجترین سکوهای نگهدارنده توربین میباشد، شدهاست. برای محاسبه نیروی وارده بر توربین بادی دریایی تحت بارگذاری توام موج و باد تلاشهایی از جمله مدلهای امواج منظم خطی و غیرخطی و امواج نامنظم صورت گرفتهاست. از آنجائیکه مدلهای منظم تصادفی بودن و نامنظم بودن تراز سطح دریا را در نظر نمیگیرند و انرژی موج را در یک فرکانس متمرکز میکنند، لذا برای تحلیلهای دینامیکی مناسب نیستند. از طرفی پرهزینه و وقت گیر بودن محاسبات آنالیز دینامیکی تاریخچه زمانی طولانی مدت امواج نامنظم از نقایص این روشها است. لذا در این تحقیق از آنالیز موج – باد دوام برای این مهم استفاده شدهاست. در این مقاله با تعیین میزان خرابی آستانه فروریزش سازه و همچنین دوره بازگشت تکرار بارگذاری متناظر با آن، مشخص شد که ارتفاع موج حد خرابی CP برای این سازه، حدود 5/11 متر میباشد که متناظر با برش پایه 22 مگانیوتن، جابجایی تقریبی 30 سانتیمتر در تراز عرشه سکو و جابجایی حدود 70 سانتیمتر در تراز ناسل توربین است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توربین بادی دریایی، سکوی شابلونی، بارگذاری توام باد و موج، آستانه فروریزش،
عنوان انگلیسی
Determination of collapse prevention (CP) of offshore wind turbine with jacket platform
چکیده انگلیسی مقاله
One of the important parameters in the design of different structures is to determine the amount of failure at different levels, including the level of failure of the collapse prevention of the structure. Since researchers in recent years have studied the various problem of the design of offshore wind turbine structures, but less reference to this failure criterion under the combination of wave load and wind load, in the present study tried to determine the failure rate of collapse prevention (CP) for an offshore wind turbine with jacket platform, which is one of the most common turbine holding platforms. Attempts have been made to calculate the force applied to the offshore wind turbine under both wave and wind loading, including linear and nonlinear regular wave models and irregular waves. Since regular models do not consider the randomness and irregularity of sea level and focus the wave energy on a frequency, they are not suitable for dynamic analysis. On the other hand, the costly and time-consuming dynamics analysis calculations and the long time history of irregular waves are among the disadvantages of these methods. Therefore, in this research, endurance wave-wind analysis has been used for this important. In this paper, by determining the amount of failure of the collapse prevention of the structure and also the return period of the corresponding loading repetition, it was found that the wave height of CP failure limit for this structure is about 11.5 meters, .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توربین بادی دریایی, سکوی شابلونی, بارگذاری توام باد و موج, آستانه فروریزش
نویسندگان مقاله
علی جعفری |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سواحل، بنادر و سازههای دریایی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
رضا دزواره رسنانی |
استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
نشانی اینترنتی
http://navy.iranjournals.ir/article_241973_095622d3d64ab0b098201c979f629bf7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات