این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
علوم و فنون شیلات
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۰
عنوان فارسی
مقادیر خرید میگو در بازار و رابطه میزان مصرف با برخی از ویژگی های جمعیت شناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف از مطالعه حاضر ارزیابی میزان خرید میگو در بازار و رابطه مقدار مصرف با برخی از ویژگیهای جمعیتشناختی است. جامعه آماری این تحقیق کل کشور است که به صورت تصادفی 10 شهر شامل مشهد مقدس، تهران، تبریز، بیرجند، کرمانشاه، گرگان، یزد، بندرعباس، ایلام و شیراز انتخاب و در مجموع تعداد 1000 پرسشنامه متناسب با جمعیت خانوار شهرهای مورد مطالعه توسط شهروندان تکمیل شد. به منظور ارزیابی تعداد دفعات خرید میگو در سال و همچنین میزان هر مرتبه خرید از خروجی نرمافزار SPSS و جهت بررسی وجود رابطه معنیدار بین مقدار مصرف و ویژگیهای جمعیتشناختی از آزمونهای همبستگی استفاده گردید. مطابق نتایج تعداد دفعات خرید میگو توسط خانوار از سالی یک تا دوازده مرتبه متفاوت بود (میانگین 11/1±71/1 مرتبه). 2/44 درصد خانوارهای جامعه مصرف سالی یک مرتبه و 6/28 درصد آنها سالی دو مرتبه میگو خریداری میکردند. در ادامه مشخص شد مقدار هر مرتبه خرید خانوار از 5/0 تا 2 کیلوگرم متغیر است (میانگین 26/0±92/0 کیلوگرم)، ضمن اینکه 3/76 درصد خانوارهای جامعه مصرف در هر مرتبه مقدار یک کیلوگرم میگو خریداری میکنند. طبق یافتهها میزان مصرف ارتباط معنیداری با متغیرهای سن، شغل و رشته تحصیلی افراد نداشت (05/0p>). اما رابطه این شاخص با متغیرهای سطح تحصیلات و تعداد اعضای خانوار معنیدار بوده است(05/0>p).
کلیدواژههای فارسی مقاله
میگو،میزان خرید،سن،سطح تحصیلات،اندازه خانوار
عنوان انگلیسی
Shrimp purchase quantities in the market and the relationship between consumption amount and some of demographic characteristics
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study is to evaluate the purchase amount of shrimp in the market and the relationship between consumption amount and some of demographic characteristics. The statistical population of this study is the whole country that 10 cities including Mashhad, Tehran, Tabriz, Birjand, Kermanshah, Gorgan, Yazd, Bandar Abbas, Ilam and Shiraz were randomly selected and a total 1000 questionnaires were completed by citizens proportionate to the household population of the studied cities. In order to evaluate the number of shrimp purchases per year as well as the amount of each purchase, from the output of SPSS software and to investigate the existence of a significant relationship between consumption amount and demographic characteristics, correlation tests were used. According to the results the number of times shrimp were bought by the household varied from one to twelve times a year (average 1.71±1.11). 44.2% of households of the consumption society bought shrimp once a year and 28.6% of them bought shrimp twice a year. It was further found that the amount of shrimp purchased by household varies from 0.5 to 2 kg per purchase (average 0.92±0.26 kg). while 76.3% of households of the consumption society purchase one kilogram of shrimp in per purchase. According to the findings, consumption amount had no significant relationship with the age, job and field of study variables (p>0.05). But the relationship between this index with the education level and number of household members variables was significant (p< 0.05).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Shrimp,Purchase amount,Age,Education level,Number of household members
نویسندگان مقاله
سهیل ریحانی پول | Soheyl Reyhani Poul
Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
افشین عادلی | Afshin Adeli
Department of Processing of Fishery Products, Faculty of Fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
علیرضا عالیشاهی | Alireza Alishahi
Department of Processing of Fishery Products, Faculty of Fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources,
دانشیار، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
نشانی اینترنتی
http://jfst.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-47399-5&slc_lang=fa&sid=6
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات