این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فنون شیلات، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۶۶-۷۸

عنوان فارسی رفتار خرید مصرف‌کنندگان ماهی در بازار بعثت تهران
چکیده فارسی مقاله شناسایی رفتار مصرف‌کنندگان ماهی در بزرگ‌ترین بازار ماهی ایران به منظور بهبود فروش و کسب رضایت خریداران انجام شد. پس از طراحی و تکمیل پرسشنامه، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن، کای‌دو و رگرسیون خطی گام به گام استفاده شد. مصرف‌کنندگان، با فروش مستقیم تولید‌کننده در بازار، سوبسید دولت برای خرید ماهی و درج خواص آبزیان بر روی آبزیان عرضه شده در بازار خیلی زیاد موافق بودند. بالاترین اولویت خرید ماهی آنان قزل‌آلا و سپس ماهیان جنوب، میگو، ماهیان دریای خزر و ماهیان پرورشی گرم‌آبی هستند. بیشتر از نیمی از مصرف‌کنندگان از طریق تبلیغ و معرفی دوستان و آشنایان برای اولین بار با این بازار آشنا شدند و 46 درصد نیز به دلیل نزدیکی منزل سکونت‌شان با بازار آشنا بودند. مهم‌ترین آمیخته بازاریابی، تبلیغات بود و مهم‌ترین دلیل خرید ماهی از این بازار را تازگی و تنوع بیشتر آبزیان بیان کردند. تحقیق نشان داد مردان نسبت به زنان، متولدین مناطق ساحلی کشور و خریداران با درآمد بالا نسبت به افراد متقابل ماهی بیشتری می‌خرند. با توجه به گرایش مصرف‌کنندگان به نسبت آشنایی با بازار و اهمیت تبلیغ، توجه به این امر و هدف‌گیری خریداران مرد در رونق بازار بسیار موثر خواهد بود. توجه به نتایج متعدد تحقیق از جمله درج خواص آبزیان و نصب تابلوی الکترونیکی ورودی و خروجی آبزیان در بازار و کمک به بهبود درآمد خانوار از راه‌های دیگر بهبود رضایت خریداران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار مصرفی، خرده فروشی ماهی، بازار بعثت، بازاریابی، شیلات

عنوان انگلیسی Purchase behavior of fish consumers of Besat fish market in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله To identify the behavior of fish consumer in Iran's largest fish market in order to improve sales and obtain customer satisfaction. After designing and completing the questionnaire, descriptive statistics and Friedman test, chi-square and stepwise regression were used for data analysis. Consumers were very much in agreement with the direct sale of Fish by producer in the market, government subsidies to buy fish, and the aquatic properties on the market. Their highest priority is to buy trout and then southern fish, shrimp, Caspian Sea fish and warm-water fish. More than half of consumers were introduced to the market for the first time through advertising and introducing their friends and acquaintances, and 46% were familiar with the market because of their home proximity. The most important marketing mix was advertising, and the most important reason for buying fish from this market was the freshness and diversity of the fish. Research shows that men buy more fish than women cross-country people, women born in coastal areas and high-income buyers. Given the tendency of consumer to be familiar with the market and the importance of advertising, paying attention to this and targeting male buyers will be very effective in market prosperity. Considering the numerous research results, including inserting aquatic properties and installing electronic signage on and off the aquarium in the market and helping improve household income is another way to improve customer satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Consumer Behavior, Fish retailing, Besat market, Marketing, Fisheries

نویسندگان مقاله خدیجه علیدوستی | Khadihej Alidoosti
Seafoods Processing Group, Faculty of fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences & Natural Resources, Gorgan, Iran
گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

افشین عادلی | Afshin Adeli
Seafoods Processing Group, Faculty of fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences & Natural Resources, Gorgan, Iran
گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

معظمه کردجزی | Moazameh Kordjazi
Seafoods Processing Group, Faculty of fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences & Natural Resources, Gorgan, Iran
گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

محسن واحدی | Mohsen Vahedi
Biostatistics group. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. Tehran, Iran
گروه آمار حیاتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jfst.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-10961-6&slc_lang=fa&sid=6
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات