این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۳-۲۱

عنوان فارسی تدوین الگوی شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین
چکیده فارسی مقاله هدف: سازمان‌‏های دولتی شهروندمحور تجلی رویکرد خدمات دولتی نوین هستند. شهروندمحوری کانون رویکرد خدمات دولتی نوین ‎است و رویکرد خدمات دولتی نوین، در عمل شهروندمحوری سازمان‏های عمومی را طلب می‌‎کند. هدف این پژوهش، تدوین الگوی شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین است. طرح پژوهش/ روش‎شناسی/ رویکرد: برای این منظور با استفاده از روش نظریۀ زمینه‌‏ای ابعاد اصلی موضوع محوری پژوهش شناسایی شده‌‏اند. جامعه آماری پژوهش مدیران سازمان امور مالیاتی کشور در سطح شهر تهران است. روش نمونه‌‏گیری از نوع هدفمند و حجم نمونه پژوهش شامل دوازده نفر است. روش جمع‏‌آوری داده‌‏های پژوهش مصاحبه و ابزار تحلیل داده‏های جمع‌‏آوری‏شده نرم‏افزار MaxQDA است.  یافته‎‌ها: بر اساس یافته‏‌های پژوهش، مقوله‏های محوری شهروندمحوری در بخش دولتی ایران شامل مشارکت شهروندی، شفافیت تصمیم‏گیری، و پاسخگویی است. همچنین، یافته‌‏های پژوهش نشان می‏دهد که حاکمیت قانون، ثبات سیاسی، و ثبات مدیریتی از عوامل موثر بر استقرار سازمان‏‌های دولتی شهروندمحور هستند و استقرار سازمان‏‌های دولتی شهروندمحور دارای پیامدهای امنیتی و اقتصادی است. ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش الگوی جدیدی از شهروندمحوری در بخش دولتی ایران با رویکرد خدمات دولتی نوین متناسب با وضعیت سازمان‎‌های دولتی در جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است. پیشنهادهای اجرایی: بر اساس الگوی شناسایی‎‌شده استقرار شهروندمحوری در سازمان‏‌های دولتی ایران منوط به سرمایه‎گذاری در زیرساخت‎‌های الکترونیک و توسعه دولت الکترونیک است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شهروندمحوری، رویکرد خدمات دولتی نوین، مدیریت دولتی، بخش دولتی، پارادایم.

عنوان انگلیسی Developing a citizen-centered model in the Iranian public sector with a new public service approach
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Citizen-centered government agencies are a prototype of new public service approach which, in effect, calls for citizenship orientation of state-owned agencies. This study aimes at developing a citizen-centered model in the Iranian public sector with a new public service approach.  Methodology: To realize this purpose, the main themes of the main subject of the study were identified using the grounded theory method. The statistical population of the study was the managers of Tax Organization in Tehran. Based on purposeful sampling method, 12 subjects were  selected. Interviews were performed for data collection and to analyze data, MAXQDA Version 12 software was employed.  Findings: According to the research findings, the central categories of citizen-centered theme in the public sector of Iran include citizen participation, decision-making transparency and accountability. The findings also show that the rule of law, political stability and management stability affect the establishment of citizen-centered governmental organizations and this, in turn, brings about security and economic consequences.  Originality: This study presents a new citizen-centered model with a new approach for public sector in Iran. The model is appropriate for the nature of government organizations in the Islamic Republic of Iran. Implications: According to the identified model, the establishment of citizen-centered approach in Iran's government organizations depends on investment in e-infrastructure and development of e-government.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Citizen-Centered Policy, New Public Service Approach, Public Administration, Public Sector, Paradigm.

نویسندگان مقاله غلامرضا معمارزاده طهران | Gholamreza Memarzadeh
Associate Professor Department of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

سهراب رستمی کیا | Sohrab Rostami Kia
MA in Public Administration, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

میترا محمدزاده کلاتی | Mitra Mohamad Zadeh Kalati
Ph. D. Student of Public Administration, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4623-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات