این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۱۱۳-۱۴۲
عنوان فارسی
تحلیل پدیدارشناختی تجربه ترک خدمت کارکنان در سازمان دولتی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این پژوهش، واکاوی تجربۀ کارکنان ترکِ خدمتکرده یک سازمان دولتی در شهر تهران است. طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: نمونۀ آماری 10 نفر از کارکنان این سازمان است که در بازۀ سالهای 1399-1395 به صورت داوطلبانه ترک خدمت کرده بودهاند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته، و برای تجزیهوتحلیل دادهها از رویکرد پدیدارشناسی تجربی استفاده شده است. یافتهها: پژوهشگران از طریق شناخت ادراک و نگرش کارکنان از پدیده ترک خدمت به این موارد پی بردند که افرادی که از سازمان ترک خدمت کرده بودهاند، از وظایف شغلی خود رضایت کافی نداشته و ترک خدمت آنها از سازمان بهیکباره نبوده است، بلکه به صورت برنامهریزیشده انجام گرفته است. دوم اینکه، قوانین و مقررات بخش دولتی تا حدودی مانع استفاده از تواناییها و تخصص آنان بوده است. سوم اینکه، ارتقای افراد به سِمتهای بالاتر بر مبنای ارزیابی عملکرد، شایستگی، و تجربۀ افراد نبوده، بلکه بستگی به روابط غیررسمی و دوستانه با افراد مهم سازمان داشته است. همچنین، یافتههای پژوهش نشان میدهد که ادراک کارکنان از ترک خدمت سازمان چندان هم منفی نبوده، بلکه در نظر آنها این تجربه یکی از پدیدههای مثبت در زندگی کاری آنها بوده است. این تصمیم پیامدهای مثبتی مانند تعادل بین کار و زندگی، پیشرفت کاری، استفاده بهتر از تواناییها و تخصص، یافتن شغلی با حقوق بیشتر، و آزادی از محدودیتهای شغلی را به دنبال داشته است. ارزش/ اصالت: این پژوهش سعی دارد با بکارگیری تجربیات کارکنان ترکِ خدمتکرده، شناسایی عوامل مهم خروج ارادی کارکنان، و بازخورد نتایج به کارکنان باقیمانده و مدیران سازمانهای دولتی، باعث افزایش تعهد آنها نسبت به سازمان و همچنین کاهش تمایل آنها نسبت به ترک خدمت از سازمان شود. پیشنهادهای اجرایی: با توجه به اینکه کارکنان بهیکباره سازمان را ترک نکرده بودند و ترک خدمت آنها به صورت برنامهریزیشده بود، لازم است به صورت دورهای عواملی که از دیدگاه کارکنان باعث کاهش انگیزه خدمت در سازمان میشود مورد بررسی قرار گیرد و برای اصلاح آن اقدام شود تا کارکنان در پی کاهش انگیزۀ خدمت، ذهنیت خروج را در خود پرورش ندهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازمان دولتی، نگهداشت کارکنان، ترک خدمت کارکنان، ترک خدمت داوطلبانه، پدیدارشناسی
عنوان انگلیسی
Phenomenological Analysis of Employees’ Turnover Experience in a Public Organization
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: This study aims at investigating the experiences of employees who have left their jobs in a state-owned organization in the city of Tehran. Methodology: The sample of this study consisted of 10 members of this organization who have left it voluntarily between 2016 and 2020 and semi-structured interviews were used to collect data. To analyze data, the experimental phenomenological approach of Moss Takas was applied. Findings: Through studying the attitude of the employees towards the turnover phenomenon researchers found out that those who left their organizations didn't have job satisfaction and their turnover has not been a sudden decision. Second, the rules and regulations of the governmental sector have been an obstacle for employees in using their full potential. Third, employees promotion has not been based on people's performance, competency and experience but rather it has been based on their informal and friendly relationship with the Heads of the organization. Research findings show that employees'perceptions of leaving the organization are not highly negative. In fact, they viewed this experience as a positive phenomenon in their career lives that entailed positive implications such as work-life balance, work progress, better use of their capabilities and expertise, finding a job with better compensation, and more work independence. Value: This research presents the experiences of employees who left service and identifies the important factors of this voluntary turnover. Besides, it provides feedback for the current employees and managers so that willingness to leave service may decrease.Implications: Given the fact that employees did not leave the rganizations all at once and their departure was pre-planned, it is necessary to periodically examine the factors that reduce motivation to serve in the organization from the perspective of employees and to take action to bring about corrections.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Public Organization, Employee Retention, Employee Turnover, Voluntary Turnover, Phenomenology
نویسندگان مقاله
بهنام میری | Behnam Miri
M.A. in Public Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh- Tababatabaee University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
وجهاله قربانیزاده | Vajhollah Ghorbanizadeh
Associate Professor, Department of Public Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh-Tababatabaee University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
میرعلی سیدنقوی | Mirali Seyed Naghavi
Professor, Department of Public Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh-Tababatabaee University, Tehran, Iran.
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4164-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات