این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۴، شماره ۳، صفحات ۱۶۹-۱۸۸
عنوان فارسی
طراحی مدل ارتقاء پذیری مدیران در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله
هدف: ارتقاپذیری مفهومی راهبردی در توسعه سازمانهای امروزی محسوب میشود، چرا که توان ارتقاپذیری میتواند نشانگر سرمایههای انسانی ارزشمند به عنوان مزایای رقابتی سازمان باشد. بر اساس این، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ارتقاپذیری مدیران به عنوان یکی از ارزشمندترین و راهبردیترین سرمایههای انسانی در سازمانهای دولتی انجام میپذیرد. طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته و به صورت کیفی و کمّی صورت گرفته است. در بخش کیفی، جامعه آماری پژوهش را استادان دانشگاه در رشتههای مدیریت منابع انسانی، مدیریت رفتار سازمانی، و مدیریت راهبردی و مدیران خبره سازمانهای دولتی تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و بر پایه اصل اشباع نظری، 16 نفر به عنوان نمونه پژوهش تعیین شدهاند. دادههای مورد نیاز در این بخش با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شده است. برای مدلسازی معیارهای ارتقاپذیری مدیران از روش ساختاری تفسیری بهره برده میشود. در این بخش جامعه آماری را مدیران و خبرگان سازمانهای دولتی شهر خرمآباد تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 24 نفر از این جامعه به عنوان نمونه تعیین شدهاند. دادههای مورد نیاز برای مدلسازی با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی جمعآوری گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش دربرگیرندۀ شاخصها و مولفههای ارتقاپذیری مدیران و ارائه مدل ارتقاپذیری مدیران در سازمانهای دولتی است. به این ترتیب، یافتههای پژوهش مشتمل بر شناسایی 14 شاخص ارتقاپذیری مدیران در چهار سطح و در قالب مدل نهایی تشریح شده است. ارزش/ اصالت پژوهش: این پژوهش علاوه بر کاهش شکاف نظری در حوزه مورد بررسی، با ارائه بستری مناسب سهم بسزایی در توسعه فعالیت پژوهشگران علاقهمند به موضوع داشته است. همچنین، با توجه به نبود پژوهشی مشابه در این خصوص، نتایج حاصل از انجام این پژوهش میتواند علاوه بر کاهش اختلافنظرهای موجود در ارتباط با شاخصهای ارتقاپذیری، راهگشای مناسبی برای تدوین راهبردهای معطوف به مدیران در سازمانهای دولتی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتقاء پذیری مدیران، سازمانهای دولتی، رویکرد ساختاری تفسیری، سیستمهای ارتقا، خرمآباد
عنوان انگلیسی
Designing a promotion model for managers in government organizations using an interpretive structural approach
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Eligibility for promotion is a strategic concept in the development of today's organizations, because it signifies and highlights the existence of valuable human capital, and at the same time, causes the organization's competitive advantage. Accordingly, the present study is conducted with the aim of designing a promotability model for managers, who are considered to be one of the most valuable and strategic group of human capital in state-owned organizations. Methodology: As a mixed research, it was both qualitative and quantitative. In the qualitative part, the statistical population consisted of university professors in the fields of human resource management, organizational behavior management and strategic management, as well as expert managers of governmental organizations. Using the snowball sampling method and based on the principle of theoretical saturation, 16 subjects were selected. The required data in this section were collected by applying semi-structured interviews. Interpretive structural method was used for the modeling of managers' promotion criteria. In this section, the statistical population consisted of managers and experts of governmental organizations in Khoramabad, 24 of whom were selected as a sample through targeted sampling method. Data required for modeling were collected by pairwise comparison questionnaires. Findings: The research findings include indicators and components of a model for managers' promotion. Thus, the model contains 14 indicators which fall into 4 levels. Originality: In addition to reducing the theoretical gap in the field under study, this study has provided a significant contribution and context for other researches to follow and develop it. Also, due to the lack of any similar study in the field, the results of this study, in addition to reducing the existing disagreement regarding promotion indicators, can be an appropriate device to develop strategies focusing on managers in governmental organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Promotability of Managers, State-Owned Organizations, Interpretive Structural Approach, Promotion Systems, Khoramabad.
نویسندگان مقاله
رضا سپهوند | Reza Sepahvand
professor, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khoramabad, Iran.
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
معصومه مومنی مفرد | Masoome Momeni Mofrad
Ph. D. Student of Public Management, Human Resources Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khoramabad, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
صابر تقیپور | Saber Taghipour
ph. D. Student of Public Management, Human Resources Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khoramabad, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-3946-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات