این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۴، شماره ۲، صفحات ۶۳-۹۴

عنوان فارسی تبادلات کارکنان در گروه های مجازی و اعتقاد به شایعه و انتشار آن در فضای مجازی: رویکرد آبشار اطلاعاتی و قطب بندی گروهی
چکیده فارسی مقاله هدف: گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تعداد و سرعت انتقال شایعات برخط (آنلاین) را افزایش داده است. برای انجام اقدامات موثرتر برای مقابله با تاثیرات منفی شایعات، پژوهشگران و سازمان‌ها باید نسبت به سازوکار اصلی انتقال شایعات برخط شناخت داشته باشند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تبادلات کارکنان در گروه‌های مجازی و اعتقاد به شایعه و انتشار آن در فضای مجازی با توجه به رویکرد آبشار اطلاعاتی و قطب‌بندی گروهی است. طرح/ روش‌شناسی/ رویکرد: به منظور جمع‌آوری داده‌ها از شیوه پیمایشی و تحلیل داده‌ها از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، مجموعه مدیران و کارکنان شرکت نفت پخش فرآورده‌های نفتی استان همدان با حجم نمونه 236 نفر است. یافته‌ها: نتایج تحلیل مسیر نشان می‏دهد که حجم استدلال‌ها بر سازگاری با استدلال‌ها و سازگاری با استدلال‌ها بر تغییر باور ناشی از استدلال‌ها تاثیر مثبت و معناداری دارد. حجم استدلال‌ها و سازگاری با استدلال‌ها بر اعتقاد به شایعه تاثیر مثبت و معناداری دارند. تغییر باور ناشی از استدلال‌ها بر اعتقاد به شایعه و اعتقاد به شایعه بر قصد انتشار شایعه تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، سازگاری با استدلال‌ها نقش میانجی‌گری در رابطه بین حجم استدلال‌ها و اعتقاد به شایعه ایفا می‌کند. تغییر باور ناشی از استدلال‌ها نقش میانجی‌گری در رابطه بین سازگاری با استدلال‌ها و اعتقاد به شایعه بازی می‌کند. اضطراب شایعه نیز نقش تعدیل‌گری در رابطه بین اعتقاد به شایعه و قصد انتشار شایعه دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حجم استدلال‌ها، سازگاری با استدلال‌ها، اعتقاد به شایعه، تغییر باور ناشی از استدلال‌ها، اضطراب شایعه، قصد انتشار شایعه

عنوان انگلیسی Employees’ Information Exchanges in Virtual Groups and Their Belief in Rumors and Their Dissemination in Cyberspace: Information Cascade Approach and Group Polarization
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The spread of internet and social networks has increased the number and speed of online rumors. In order to take more effective measures to deal with the negative effects of rumors, researchers and organizations must be aware of the main mechanism of online rumor transmission. This study is performed to investigate the employees' information exchanges in virtual groups and their belief in rumors and their dissemination in cyberspace according to the information waterfall approach and group polarization.  Methodology: In order to collect data, survey method and data analysis of correlation type were used. The statistical population of the study included the managers and employees of Hamedan Products Distribution Unit of the Oil Company, from among whom a sample size of 236 were determined.  Findings: The results of path analysis show that the volume of arguments has a positive and significant effect on consistency with the arguments. Consistency with arguments has a positive and significant effect on the change of belief caused by arguments. The volume of arguments and consistency both have a positive and significant effect on belief in rumors.  Change in belief resulting from arguments and belief in rumors respectively affect belief in rumors and intention to disseminate rumors positively and significantly. Consistency with arguments plays a mediating role in the relationship between the  volume of arguments and belief in rumors. Argument-induced change in belief plays a mediating role in the relationship between consistency with arguments and belief in rumors. Rumor anxiety plays a moderating role in the relationship between belief in rumors and intention to spread rumors. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Arguments Volume, Arguments Consistency, Belief in Rumor, Argument-induced Belief Change, Rumor Anxiety, Intention to Spread Rumors.

نویسندگان مقاله مرتضی مرادی | Morteza Moradi
Associate Professor, Department of Public Administration, Payam-e Noor University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

رابعه زندی پاک | Rabeah Zandipak
M.A in MBA, Payam-e Noor University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد مدیریت MBA، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2416-11&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات