این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۴، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۷۳
عنوان فارسی
انحصارگرایی تخصصی و انحرافات محیط کاری: تحلیل نقش میانجی پنهانسازی دانش با تاکید بر نقش تعدیلگر انگیزه کار تیمی
چکیده فارسی مقاله
هدف: برخلاف تصور عامه که انحرافات محیط کاری را مختص فضاهای کارگری میدانند، اینگونه انحرافات در محیطهای دانشی نیز وجود دارد و خود را به شیوههای خاصی در شرکتهای دانشبنیان نشان میدهد. خودداری از مشارکت در کارهای تیمی و به اشتراکگذاری دانش حاصل از فعالیتهای پرهزینۀ تحقیقوتوسعه نمونههایی از این رفتارهای انحرافی است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر انحصارگرایی تخصصی بر انحرافات محیط کار با نقش میانجی پنهانسازی دانش با تاکید بر نقش تعدیلگری انگیزه کار تیمی است. طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از منظر نحوه جمعآوری و تحلیل دادهها در حوزه مطالعات توصیفی از نوع میدانی ـ علّی است. جامعه آماری را کلیه مدیران و متخصصان شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری شهر تهران تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای ـ تصادفی 220 پرسشنامه صحیح با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل میشوند. یافتهها: نتایج نشان میدهد که انحصارگرایی تخصصی از طریق متغیر میانجی پنهانسازی دانش بر انحرافات بینفردی و سازمانی اثر مثبت و معنادار میگذارد. همچنین، یافتهها نشان میدهد که انگیزه کار تیمی اثر انحصارگرایی تخصصی کارکنان را بر پنهانسازی دانش تعدیل میکند. ارزش/ اصالت: این پژوهش ثابت می کند که انگیزه کار تیمی می تواند نقش معناداری در کاهش پنهانسازی دانش ایفا نماید. این نتیجه به توسعه نظریه منجر شده است. همچنین، نتایج این پژوهش میتواند در جهت تدوین راهبردهای تسهیم دانش در جهت کاهش رفتارهای تلافیجویانه کارکنان در محیط کاری بسیار اثرگذار باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انحرافات محیط کاری، پنهانسازی دانش، انحصارگرایی تخصصی، انگیزه کار تیمی، شرکتهای دانشبنیان، پارک علم و فناوری
عنوان انگلیسی
Expertise Monopoly and Work Environment Deviations: The Intervening Role of Knowledge Concealment and the Mediating Role of Teamwork Motivation
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Contrary to the popular belief that workplace deviations are specific to laborers, they also exist in knowledge environments and manifest themselves in specific ways in knowledge-based companies. Refusing to participate in teamwork and sharing knowledge gained from costly research and development activities are examples of these deviant behaviors. This study intends to investigate into the effects of expertise monopoly on workplace deviations with regard to the intervening role of knowledge concealment as well as the mediating role of teamwork motivation. Methodology: Based on its purpose, this study is applied and from the perspective of data collection and analysis, it was descriptive applying field-causal method. The statistical population consisted of all managers and specialists of knowledge-based companies located in Tehran Science and Technology Park. Using stratified-random sampling method, 220 subjects were selected as the sample. Data were analyzed through structural equation modeling with partial least squares approach. Findings: Results show that expertise monopoly through the intervening variable of knowledge concealment positively and significantly affects interpersonal and organizational deviations. Besides, teamwork motivation moderates the effects of employees' expertise monopoly on knowledge concealment. Values: Results of this study can be very effective in developing knowledge sharing strategies to reduce retaliatory behaviors of employees in the workplace.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Workplace Deviations, Knowledge Hiding, Expertise Monopoly, Knowledge-based Companies, Teamwork Motivation, Science and Technology Park.
نویسندگان مقاله
رضا سپهوند | Reza Sepahvand
Professor, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran.
استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، ایران
صابر تقی پور | Saber Taghipour
Ph.D. Student of Human Resources Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran.
دانشجوی دکتری، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، ایران
معصومه مومنی مفرد | Masoome Momeni Mofarad
Ph.D. Student of Human Resources Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Lorestan, Iran.
دانشجوی دکتری، مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4210-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات