این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۲۹-۷۰
عنوان فارسی
تدوین چارچوب مطلوب راهبری شرکتی برای بینالمللی شدن: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله
تحلیل محیط جهانی صنعت نفت و تحولات آن نشان میدهد که صنعت نفت یک بخش ضروری از انرژی و اقتصاد جهان باقی میماند، ولی در یک محیط متفاوت و با ویژگیهایی تغییریافته؛ صنعتی با فناوریها، چالشها، الزامها، فرصتها و بازیگرانی متفاوت که در نتیجه نیازمند بازآفرینی در مدل راهبری شرکتی بازیگران در راستای تطابق با تغییرهای محیطی است. در این راستا، یکی از اصلاحات بنیادین مورد نیاز شرکت ملّی نفت ایران به منظور تطابق با محیط جدید، بینالمللی شدن است. یکی از اولین اقدامها در جهت بینالمللی شدن، تغییر چارچوب راهبری شرکتی با شرایط بازار و دنیای صنعت نفت است. اهمیت این پژوهش در تبیین مدل مطلوب راهبری شرکتی برای افزایش بهرهوری شرکت ملّی نفت ایران، و بهطور کلی اقتصاد ایران تعیین میشود. هدف این پژوهش تدوین مدل مطلوب راهبری شرکتی برای شرکت ملّی نفت در راستای بینالمللی شدن مبتنی بر روش کیفی دادهبنیاد است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدل مطلوب راهبری شرکتی شامل تغییرهای اساسی در جهتگیری کلان راهبری شرکتی در راستای ایجاد توازن میان اهداف تجاری و غیرتجاری به منظور ایجاد بهترین عملکرد در طولانیمدت است. به این منظور، باید سازوکارهای داخلی و خارجی راهبری شرکتی در شرکت ملّی نفت ایران تغییر یابد. چارچوب مطلوب راهبری شرکتی زمینهساز پیامدهایی مانند جذب سرمایهگذاریهای خارجی، دسترسی به شبکۀ توانمندیهای بینالمللی و انتقال فناوری، قدرت تاثیرگذاری در مناسبات سیاسی ـ اقتصادی بینالمللی، و توسعه توانمندیهای مختلف حاصل از فعالیتهای بینالمللی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبری شرکتی، چارچوب راهبری شرکتی، بینالمللی شدن، سازوکارهای راهبری شرکتی، خطمشی عمومی صنعت نفت
عنوان انگلیسی
An Optimal Corporate Governance Framework for Internationalization: A case study
چکیده انگلیسی مقاله
An analysis of the international environment of oil industry and its developments shows that the oil industry sector will remain as an essential component of both energy and world economy. However, it will be a quite different environment with different characteristics; meaning, it will be an industry with different technologies, challenges, requirements, opportunities, and players all calling for a change in the business model and corporate-based leading of players on the basis of the environmental changes. One fundamental reform which the National Iranian Oil Company needs to adopt is internationalization in order to adapt to the upcoming environment. A primary step in this regard will be changing the framework of corporate leadership compatible to the market and oil industry domain. The purpose of this article is to present an optimal internationalized model of corporate leadership for the N.I.O.C. based on the grounded theory. Having analyzed the interviews, the final framework was developed. Findings show that the optimal model includes fundamental changes along the macro-corporate leadership and provids a balance between business and non-business goals so that in the long run the best performance can be materialized. To reach this end, internal and external mechanisms of corporate leadership at the N.I.O.C. must be changed. The most important changes in the internal mechanisms will cover ownership pattern, structure of board of directors and its committees, internal and external controls, and the business conduct bylaw. The most significant changes in the external mechanisms must occur in the statute law of the N.I.O.C., legal supervisions independent of this company and independent auditing. The optimal framework will bring about such outcomes as raising foreign capital, access to international capabilities and technology transfer, ability to impact international political-economic relations and developing various capabilities arising from international activities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Corporate Leadership, Corporate Leadership Framework, Internationalization, Corporate Leadership Mechanisms, Oil Industry General Policy.
نویسندگان مقاله
عباس طوسی | Abbas Toosi
Assistant Professor Department of Private and Economic Law, Faculty of Law and Politics, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran.
استادیار گروه حقوق خصوصی و اقتصادی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
عباس احمدی | Abbas Ahmadi
Assistant Professor Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
محمدرضا سیدهاشمی تولون | Mohammad Reza SeyyedSeyed Hashemi Touloun
Ph.D. Student of Oil and Gas International Contracts Managment, Faculty of Law and Politics, Allameh Tabatabaee University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت قراردادهای بینالمللی نفت و گاز، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-370-12&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات