این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرآیند مدیریت و توسعه
، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۹۷-۱۱۴
عنوان فارسی
چرا باید مالیات بدهم؟ مطالعه تاثیر ارزش درکشده بر تعهد به پرداخت در پرتو امکان فرار مالیاتی
چکیده فارسی مقاله
دریافت داوطلبانه مالیات، آرزوی همیشگی دولت و سازمانهای مالیاتی است. بازاریابی بخش عمومی به عنوان یک رویکرد مدرن سعی دارد با کاربست مفهوم دموکراسی بازار به این سازمانها در جذب و اقناع مخاطبان یاری رساند. در این مسیر، مدیریت اذهان جامعه میتواند دریافت مالیات را آسان و رضایتمند کند. پژوهش حاضر، تاثیر ارزش ادراکشده و رضایت دریافتشده بر تعهد به پرداخت مودیان را با ملاحظه متغیر ادراک از فرار مالیاتی مطالعه میکند. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر مودیان مالیاتی است و دادههای مورد نیاز به روش پیمایش بهدست میآیند. بر اساس یافتههای مدل معادلههای ساختاری میتوان گفت که ارزش ادراکی اثر مثبتی بر تعهد به پرداخت مالیات و رضایتمندی مودی دارد. یافته قابلتامل پژوهش حاضر این است که در جامعه مورد مطالعه، ارزش درکشده از پرداخت مالیات بهنسبت بالاست، اما ذهنیت مودیان از عواقب نهچندان جدیِ گریز از مالیات، رفتار آنها را در عمل تغییر میدهد. یافتههای این پژوهش میتواند نگاه سیاستگذار به پذیرش مالیات را با لنز بازاریابی بخش عمومی متحول کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزش ادراکی، رضایتمندی، بازاریابی بخش عمومی، تعهد به پرداخت مالیات، امکان فرار مالیاتی
عنوان انگلیسی
Why Do I Have to Pay My Income Taxes? The Effects of Taxpayers' Perceived Value on Commitment to Pay in Light of the Possibility of Tax Evasion
چکیده انگلیسی مقاله
Voluntary payment of taxes is a sweet wish of the governments and tax organizations. Adopting a nascent approach, public sector marketing tries to help these organizations in attracting and persuading the target groups by applying the concept of marketing democracy. In this way, managing the mindset of the target community can make paying taxes easy and satisfactory. The present research studies the effects of taxpayers' perceived value and their commitment to pay by considering the moderating variable of the possibility of perceived tax evasion. Taxable companies comprised the statistical population of the study and the required data were gathered by applying survey method. Based on the findings acquired by structural equations, the perceived value has a direct and positive impact on tax payers' commitment and satisfaction. Another noteworthy finding of this study shows that perceived value of tax payment is relatively high; however, taxpayers' perception of the possibility of tax evasion with no serious consequences reduces its impact in practice. The results of this research can change the policymakers' viewpoints regarding tax revenues by taking public sector marketing into consideration.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Perceived Value, Satisfaction, Tax Commitment, Tax Avoidance, Public Sector Marketing.
نویسندگان مقاله
مهدی خادمی گراشی | Mehdi Khademi Gerashi
Assistant Professor, Institute for Management and Planning Studies.
استادیار گروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
نشانی اینترنتی
http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1965-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات