این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۵۹۱-۶۰۸
عنوان فارسی
تأثیر فرهنگ دینی در تحمل ناملایمات اجتماعی دانشجویان (مطالعۀ موردی: دانشجویان رشتۀ الهیات دانشگاه فرهنگیان استان تهران)
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از انجام این مطالعه، تبیین رابطۀ بین پذیرش فرهنگ دینی و تحمل ناملایمات اجتماعی دانشجویان بود. روش: در این پژوهش که به صورت کمّی انجام شد، جامعۀ آماری تحقیق شامل همۀ دانشجویان رشتۀ الهیات استان تهران در سال تحصیلی 400-1399 به تعداد 537 نفر بود. حجم نمونۀ آماری بر اساس فرمول کوکران، 224 نفر تعیین شد و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. این مطالعه از نوع همبستگی بود و به صورت پیمایشی انجام شد. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامۀ محققساختۀ دینباوری با 20 گویه و تحمل ناملایمات اجتماعی با 16 گویه و طیف پنج گزینهای لیکرتی بود. روایی صوری و محتوایی آنها توسط 10 نفر از صاحبنظران این حوزه تأیید شد. پایایی هر دو پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و 87/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چند متغیّره استفاده شد. یافتهها: رابطۀ معناداری بین متغیّر مستقل دینباوری به همراه هر یک از مؤلفههای آن(یقین، عمل صالح، وفای به عهد، ترک گناه و امانتداری) و متغیّر وابستۀ تحمل ناملایمات اجتماعی به همراه مؤلفههای آن(صبر، تقوا، توکل و توسل) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که دینباوری دانشجویان میتواند 66/0 از تحمل ناملایمات اجتماعی آنان را پیشبینی کند. نتیجهگیری: تقویت فرهنگ دینی در بین دانشجومعلمان، سهم بسزایی در مواجهۀ آنان در برابر ناملایمات اجتماعی دارد. این مهم که میتواند به وسیلۀ متون آموزشی تحقق یابد، در تربیت آیندهسازان ایران اسلامی نقش بسزایی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشگاه فرهنگیان، فرهنگ دینی، تحمل ناملایمات اجتماعی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Religious Culture on Enduring Students' Social Hardships(Case Study: Theology Students of Farhangian University of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives: The aim of this study is to explain the relationship between acceptance of religious culture and tolerance of students' social hardships. Method: In this research, which was conducted quantitatively, the statistical population of the study included all theology students in Tehran province in the academic year 1399-400, numbering 537 people. The statistical sample size was determined based on Cochran's formula, 224 people and were selected by simple random sampling. This study was a correlational study and was conducted as a survey. The research instrument included two questionnaires made by a researcher on religion with 20 items and tolerance of social adversity with 16 items and a range of five Likert options. Their face and content validity was confirmed by 10 experts in this field. The reliability of both questionnaires was calculated through Cronbach's alpha coefficient of 0.92 and 0.87, respectively. Spearman correlation test and multivariate regression were used to analyze the data. Results: The results of the survey indicate a significant relationship between the independent variable of religion with each of its components (certainty, righteousness, fulfillment of covenant, forsaking sin and fidelity) and the dependent variable of tolerance of social adversity with its components (patience, piety, existence and reliance). The results also showed that students' religiosity can predict 0.66 of their tolerance of social adversity. Conclusion: Strengthening religious culture among student-teachers has a significant role in their exposure to social adversity. This important factor, which can be achieved through educational texts, plays an important role in educating the future makers of Islamic Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانشگاه فرهنگیان, فرهنگ دینی, تحمل ناملایمات اجتماعی
نویسندگان مقاله
محمدتقی مبشری |
دکتری علوم قرآن و حدیث، استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی پردیس شهید مفتح دانشگاه فرهنگیان. تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_1170_ca6af169a07e0834d7f6970cd62a0496.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات