این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۰، صفحات ۵۰۵-۵۳۲
عنوان فارسی
بررسی تحلیلی ارتباط فرهنگ با دروس پایه در راستای ارتقای کیفی آموزش در دانشکدههای معماری ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از انجام این پژوهش، تبیین رویکرد آموزش دانشگاههای ایران به فرهنگ و ارتباط آن با کیفیت آموزش دروس پایۀ معماری در مقطع کارشناسی بود؛ زیرا مطالعۀ پیشینۀ پژوهش نشان داد موضوع فرهنگ در دانشگاههای ایران به ندرت مطرح شده است. اهمیت موضوع در این بود که دانشگاهها تنها مراجع رسمی آموزش در ایران محسوب میشدند. روش: از آنجا که این پژوهش در دستۀ مطالعات کیفی و توصیفی قرار داشت، برای جمعآوری دادهها از ابزار کتابخانه، اینترنت، مصاحبه و مطالعات میدانی و نیز تحلیل محتوا به عنوان بهترین روش استفاده شد. در روند جمعآوری دادهها، مشخص شد این مصاحبه به شیوۀ مصاحبه گروهی و در چند مرحله، با سؤالات باز، متمرکز و مسئلهمحور اندیکاسیون داشت. یافتهها: آموزش باید در بستر مناسب و به صورت کار گروهی که از مصادیق رفتار فرهنگی است، انجام شود. در این پژوهش، جایگاه فرهنگ در دروس پایۀ معماری بررسی شد. یافتهها حاکی از آن بود که دانشکدههای معماری تعریفی برای فرهنگ آموزشی نداشتند. برای نخستین بار مفهوم جدیدی با عنوان «فرهنگ آموزش» معرفی شد که ویژگیهای آن با استفاده از با تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه استخراج شد. نتیجهگیری: شیوۀ آموزش معماری از حالت سنّتی به دانشگاهی تبدیل شد و از توجه به فرهنگ بومی و ارزشهای آن غافل ماند. این مطالعه نشان داد دانشجویان باید در یک نظام آموزشی با جوهر فرهنگی پرورش یابند که این امر تنها با ایجاد فرهنگ آموزش میسّر میشد. در نهایت، پژوهش، مدلی از دانشگاه فرهنگ ساز را ارائه کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش معماری، دروس پایۀ معماری، محتوای آموزشی، آموزش فرهنگ، فرهنگ آموزش،
عنوان انگلیسی
Analytical Study on Relationship between Culture and the Basic Courses for Improving the Quality of Education in Architecture Colleges of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Aim : This paper aimed for clarifying either the attitude of universities of Iran toward culture or its relationship with the quality of educating basic courses in bachelor of architecture. The reason was ‘culture’ was not a subject for universities of Iran, due to the study of literature review.Method: As this paper belongs to qualitative and descriptive studies, the best methodology was analytical qualitative approach. Throughout gathering data, it was clear that data gathering is indicative with group interviews based on open-ended, focused, and problem-based questions. Results : education needs a proper bed and teamwork projects. In this paper, the status of culture in basic courses of architecture has been perceived. Findings showed that architecture colleges did not have any defined culture for education. For the first time, a new concept was introduced as ‘culture of education’, which its factors has been formed by analyzing interview data.Conclusion:Architecture education restructured and transformed from traditional into academic, ignoring its culture and values. This paper showed that there was a need for founding a culture of education, so that students could use the benefits of an educational system, which is equipped with culture. This study suggested a model for a university to be culture builder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش معماری, دروس پایۀ معماری, محتوای آموزشی, آموزش فرهنگ, فرهنگ آموزش
نویسندگان مقاله
بهاره مختاری |
دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران.
محمدرضا پورزرگر |
دکتری تخصصی معماری و شهرسازی، استادیارگروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران
سید عطاءالله طاهایی |
دکترای تخصصی معماری، استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_1142_7c9cb93e27c04fd16202cc752feca56f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات