این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۰، شماره ۳۶، صفحات ۴۰۵-۴۲۰
عنوان فارسی
مطالعه تطبیقی دو مفهوم فرهنگ و کالچر
چکیده فارسی مقاله
هدف: فرهنگ، مفهومی پیچیده و مبهم است و در کشور ما بخشی از این ابهام به دلیل ترجمه نادرست منابع غربی و مفهومسازی غیر دقیق برای آن در نتیجه معادل قرار دادن آن با کالچر به وجود آمده است. این مقاله با بررسی نقاط اشتراک و افتراق دو مفهوم فرهنگ و کالچر، به آسیبشناسیِ معادل تلقی کردن این دو و ارائه راهکارهایی برای حل این مسئله پرداخته است. روش: روش تحقیق حاضر، مطالعه تطبیقی؛ روش گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانهای و روش تحلیل دادهها، تحلیل مضمونی است. همچنین برای تحلیل دادهها از نرمافزار «مکسکیودیای20» استفاده شده است. یافتهها: «فرهنگ» و «کالچر» معادل یکدیگر نیستند و ما نیازمند بازتعریف مفهومی در این زمینهایم. فرهنگ، مفهومی فردمحور، ارزشمحور، ذهنی و ناملموس دارد؛ ولی کالچر دارای ویژگیهای اجتماعی، ارزشزدوده، ذهنی/عینی و ناملموس/ملموس است. نتیجهگیری: مفهوم فرهنگ بایستی با حفظ نقاط قوّت خود، از نقاط قوّت مفهوم کالچر نیز استفاده کند و البته از گرفتار شدن به نقاط ضعف آن(که با معادل تلقی کردن آن در سده اخیر به وجود آمده) اجتناب کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ، کالچر، ارزش، تمدن، مطالعه تطبیقی،
عنوان انگلیسی
Comparative Study of “Farhang” and “Culture” Concepts
چکیده انگلیسی مقاله
Objectives:One of the major missions of Islamic University is the society’s cultural transcendence and achieving this mission requires correct definition of this concept and edifying it from incorrect perceptions. “Farhang” is a complex and ambiguous concept. In our country, part of this ambiguity, is due to incorrect translation of Western sources and inaccurate conceptualization for it as a result of equating this concept with “Culture”. This article has studied conceptual similarities and differentiations of Farhang and Culture. This study also has paid to the pathology of taking these two concepts equivalent and has presented some solutions to solve this problem. Method: The method of this research is comparative study, its data collection method is library studies and its data analysis method is thematic analysis. Also MAXQDA20 software was been used for data analysis. Results: This study shows that “Farhang” and “culture” are not equivalent and we need a conceptual redefinition in this area. “Farhang” has an individual, value oriented and subjective and intangible concept but “Culture” has social, value-free and subjective/objective and intangible/tangible characteristics. Conclusion: The concept of “Farhang” must keep its strengths, and furthermore use the strengths of Culture concept, while avoiding its weaknesses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فرهنگ, کالچر, ارزش, تمدن, مطالعه تطبیقی
نویسندگان مقاله
حمید دهقانی |
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش خطمشیگذاری عمومی.
مجید مختاریانپور |
دکترای مدیریت دولتی، گرایش خطمشیگذاری عمومی. استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://ciu.nahad.ir/article_930_44bf14479e958e27c0ea2bdfb70207b9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات