این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ و ادبیات عامه، جلد ۱۰، شماره ۴۳، صفحات ۲۴۱-۲۷۰

عنوان فارسی بازتاب الگوی اساطیری نبرد کیهانی در نمایش‌های سنتی ایران
چکیده فارسی مقاله اندیشه ثنویت و به‌تبع آن الگوی اساطیری پیکار کیهانی یکی از اصلی‌ترین درون‌مایه‌های دینی ایرانیان شمرده می‌شود که هم در محتوا و هم در ساختار اجرایی سنت‌های نمایشی ایران قابل‌مشاهده است. در این طرح اسطوره‌ای دو شخصیت با سرشتی متضاد یا هدفی متعارض با یکدیگر به جدال می‌پردازند و در نتیجه آن نوعی آفرینش همچون رهایی آب، رهایی از اسارت یا به‌طور کلی حرکت از آشوب به نظم و هم‌چنین باروری جهان اتفاق می‌افتد. ما در برخی سنت‌های نمایشی ایرانی شاهد بازتاب پیکار کیهانی هستیم، پیکاری که به‌شکلی نمادین واقعه ازلی اسطوره‌ای را به نمایش درمی‌آورد و از طریق این الگوی قابل تقلید، اشخاص، اشیا و مکان نمایش از خود فراتر رفته و هر جزء آن به تجلی امر مقدس بدل می‌شود. در این مقاله تلاش شده است تا با بهره‌گیری از ریشه‌های اساطیری و بررسی تجلی امر قدسی موجود در این‌ گونه‌های نمایشی در چارچوب نظری تاریخ‌نگاری نوین میرچا الیاده، به نمایش‌های سنتی ازجمله «سخنوری»، «دئیشمه آشیق‌ها»، «پهلوان‌کچل» و نمایش‌های مرتبط با «میرنوروزی» نگاهی تحلیلی انداخته شود و مطالعه شود چگونه این الگو، و به‌طور اخص مسئله پیکار، در نمایش‌های سنتی بازنمایی شده و به‌مثابه نوعی ضرورت اعتقادی و زیستی در فرهنگ عامه موردتوجه واقع شده است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسطوره‌شناسی، آیین، نمایش آیینی، فرهنگ عامه، نمایش در ایران، ثنویت ایرانی.

عنوان انگلیسی The Representation of Mythical Pattern of Cosmic Battle in the Traditional Iranian Performances
چکیده انگلیسی مقاله The idea of duality and the mythical pattern of the cosmic battle is one of the major religious themes of Iran, which can be seen both in the content and in the executive structure of the Iranian theatrical traditions. In this mythical plot, two characters with opposite natures or opposing goals duel with one another, and in result, a kind of creative consequence such as liberation of water, liberation from captivity, moving from chaos to order, or a fertility of the world might occur. In some theatrical traditions of Iran, we trace the similar reflections of cosmic battle, a battle that symbolically represents a mythical primordial event, and via this imitable pattern, people, objects, and places of performance transcend each part of which becomes a manifestation of the sacred act/object. In this article, an attempt was made to take advantage of the mythological roots to examine the manifestation of the sacred in traditional performances such as "Sukhan-vari", "Daeeshmeh Ashiq", "Pahlavan Kachal" and "Mir-e Nowrusi" through the perspective of Mircea Eliade's historiography. The researchers tried to explore how this pattern, particularly the concept of cosmic battle, is represented in a series of traditional performances that have been considered as a part of idiosyncratic and life necessity in popular culture.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mythology, ritual, ritual drama, popular culture, traditional drama in Iran, Persian duality.

نویسندگان مقاله سید اشکان شریعت |
دانشگاه تربیت مدرس

اسماعیل نجار |
دانشگاه تربیت مدرس

سید مصطفی مختاباد امرئی |
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://cfl.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-1-66696-3&slc_lang=fa&sid=11
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات