این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت و توسعه ورزش، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی طراحی الگوی رقابت‌پذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از این پژوهش طراحی الگوی رقابت­پذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناس سازمان­های خدمات ورزشی، مربیان و متخصصان، صاحبان کسب و کار فعال در خدمات ورزشی بودند که نمونه آماری به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند (274 نفر). روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط صاحب­نظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (97/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. برای بررسی برازش مدل از مدل‌سازی معادلات ساختاری از نرم‌افزار پی.ال.اس استفاده ‌شده است. یافته­ها: نتایج نشان داد که اکوسیستم بازار دارای اثر مستقیم، مثبت و معنی­داری بر مدیریت بازار (182/0)، ساخت بازار (725/0) و قابلیت بازار (216/0) می­باشد. همچنین عامل ساخت بازار نیز اثر مستقیم، مثبت و معنی­داری بر قابلیت بازار (660/0)، مدیریت بازار (664/0) و رقابت­پذیری بازار (244/0) داشت. علاوه بر این عامل قابلیت بازار اثر مستقیم، مثبت و معنی­داری بر رقابت­پذیری بازار (366/0) دارد، اما اثر معنی­داری بر مدیریت بازار (001/0) نداشت. در نهایت اثر متغیر مدیریت بازار نیز بر رقابت­پذیری (173/0) مستقیم، مثبت و معنی­داری بود. نتیجه­گیری: براساس چارچوب طراحی و تبیین شده در این پژوهش می­توان گفت که رقابت­پذیری در بازار خدمات ورزشی نیازمند توسعه یافتگی اکوسیستم کسب و کار، چابکی ساختار بازار و قابلیت­های کارکردی بازار می­باشد اما در نهایت توسط مولفه­های مدیریت بازار صورت می­گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اکوسیستم بازار، رقابت بازار، بازار ورزش، باشگاه­های ورزشی،

عنوان انگلیسی Designing the Competitiveness Pattern in Iran's Sports Services Industry
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of present research was to Designing Competitiveness Pattern in Iran's Sports Services Industry. Methodology: The present research is practical and descriptive-correlation. Research statistical population is all of managers and experts of sports services organizations, trainers and specialists, business owners active in sports services which statistical samples were selected Purposeful and available. For gathering data was used research-made questionnaire and content validity of questionnaire was confirmed by 14 experts. Also, its reliability was calculated by Cronbach’s alpha (0.964) and composite reliability. To evaluate the fit of the model, Structural Equation Modeling is used from the PAL software. Results: The results showed that market ecosystem factor has a direct, positive and significant effect on market management (0.182), market making (0.725) and market capability (0.216). The market maker also had a direct, positive and significant effect on market capability (0.660), market management (0.664) and market competitiveness (0.244). In addition, market capability has a direct, positive and meaningful effect on market competitiveness (0.336), but did not have a significant effect on market management (0.001). Finally, the effect of variable market management on the competitiveness (0.173) was positive and significant. Conclusion: Based on the design framework explained in this study, competitiveness in the market for sports services requires the development of the business ecosystem, the agility of market structure and market functional capabilities, but ultimately by the components of market management Takes place.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اکوسیستم بازار, رقابت بازار, بازار ورزش, باشگاه­های ورزشی

نویسندگان مقاله ذبیح اله نقی لو |
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت‌‌بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

مهرعلی همتی نژاد |
استاد مدیریت ورزشی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

مهدی نادری نسب |
استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4397_1a269f0de72abaf1d25f204ed6895304.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات