این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مدیریت و توسعه ورزش
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲-۱۵
عنوان فارسی
تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال ایران: نقش واسطهای ریسک ادراک شده
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر احساس اجتماع برند بر حضور در ورزشگاه و مصرف رسانهای در تماشاگران لیگ برتر فوتبال از طریق نقش واسطهای ریسک ادراکشده بود. روششناسی: جامعۀ آماری شامل تماشاگران بازیهای فوتبال لیگ برتر دورۀ شانزدهم بود که 365 نفر به روش تصادفی در دسترس به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش احساس اجتماع برند از پرسشنامۀ هدلند (2011)، با پایایی 96/0 α= و برای سنجش حضور، مصرف رسانهای و ریسک ادراکشده از پرسشنامههای محقق ساخته (به ترتیب؛ با پایایی70/0α=، 82/0 α= و 91/0α=) استفاده شد. همچنین، روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که احساس اجتماع برند بر حضور تماشاگران در ورزشگاه و مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد و بر ریسک ادراکشده تأثیر منفی و معنیدار دارد. همچنین، ریسک ادراکشده بر حضور تماشاگران در ورزشگاه تأثیر منفی و معنیدار دارد و بر مصرف رسانهای ورزش تأثیر مثبت و معنیدار دارد. به علاوه، نتایج غیرمستقیم نشان داد که ریسک ادراکشده بین احساس اجتماع برند و حضور تماشاگران در ورزشگاه دارای نقش واسطهای است. نتیجهگیری: برای افزایش حضور تماشاگران در ورزشگاه، لازم است اجتماع هواداران تقویت شود و عواملی که باعث ادراک ریسک بیشتر میشوند، مورد توجه قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجتماع برند، حضور در ورزشگاه، مصرف رسانه، ریسک ادراکشده، تماشاگران فوتبال،
عنوان انگلیسی
The Effect of Sense of Brand Community on Attendance in Stadium and Media Consumption in IRAN Football Pro-League Spectators: The Mediating Role of Perceived Risk
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of sense of brand community on attendance and media consumption among football Pro-League spectators through the mediator role of perceived risk. Methodology: The target population included football spectators of the sixteenth season of IRAN Pro-League, such that 365 people were selected through random- available sampling as the samples of this study. Sense of brand community was measured by Hedland’s questionnaire (2011) , with the reliability (α=.96), and, consequently, attendance, media consumption and perceived risk were measured by the researcher-made questionnaires (α=.70, α=.82, and α=.91, respectively). furthermore, the questionnaire’s face validity was investigated according to some field-specialist sport management scholars. Structural Equation Modeling was used to analyze the data. Results: The results showed that sense of brand community has a positive and significant effect on attendance in stadium and sport media consumption, and it has negative and significant effects on perceived risk. In addition, the perceived risk has a negative and significant effect on attendance in stadium, and has it positive and significant effect on sport media consumption. Furthermore, indirect results showed that perceived risk acted as a mediator between the sense of brand community and attendance in stadium. Conclusion: To increase spectators’ attendance in stadium it is essential to reinforce the fan community and consider the factors that increase perceived risks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اجتماع برند, حضور در ورزشگاه, مصرف رسانه, ریسک ادراکشده, تماشاگران فوتبال
نویسندگان مقاله
محمد مازیاری |
دانشآموخته دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
مهرزاد حمیدی |
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد خبیری |
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران
ابراهیم علی دوست قهفرخی |
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4368_54d4d5c63526719a08d74a685169a0ed.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات