این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت و توسعه ورزش، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۰۲-۱۲۰

عنوان فارسی تحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: تماشـاچیان بـرای باشـگاه‌هـا، مهم ترین گروه برای کسب درآمد به حساب می‌آیند. در نتیجه شناسایی نیازهای موردنظر تماشاگر ورزشی و درک مثبت او از کیفیت خدمات ارائه شده برای پشتیبانی تیم، حضور و درآمد تیم بسیار حیاتی است. بر همین اساس تحقیق حاضر به تحلیل راهبردی نیازهای هواداران تیم های فوتبال لیگ برتر ایران پرداخت. روش‌شناسی: جامعه آماری کلیه هواداران سه بازی پرسپولیس- استقلال، پیکان- استقلال، سپیدرود- پرسپولیس بودند. با توجه به تعداد گویه ها400 پرسشنامه به صورت تصادفی توزیع گردید و در نهایت 373پرسشنامه‌ صحیح موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایائی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ تعیین شد. ابزار تحقیق ا پرسش‌نامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصین مدیریت ورزشی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تأیید شد. همچنین ابزار راهبردی ماتریس BCG و بهره‌گیری از روش کمی تحلیل داده‌ها و روابط خاکستری وضعیت راهبردی در هریک از ابعاد و مؤلفه‌های کیفیت خدمات بررسی شد. یافته‌ها: در تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی 5 بعد مورد شناسایی قرارگرفت که با استفاده از روابط خاکستری مورد اولویت بندی قرار گرفتند. این ابعاد به ترتیب شامل امکانات فیزیکی، عوامل مدیریتی، اتمسفر، امکانات جانبی و رسانه و اطلاع رسانی بودند. نتیجه‌گیری: به مدیران توصیه می‌گردد که با اقدامات خلاقانه و برنامه ریزی صحیح که چندان هزینه بر و زمان بر نباشد، رضایت هواداران ورزشی را جلب نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازهای هواداران، کیفیت خدمات، ماتریس گروه مشاوران بوستون، تحلیل روابط خاکستری،

عنوان انگلیسی The Strategic Analysis for the Needs of fans of Iranian Premier League football Teams Based on Boston Consulting Group Matrix and Gray Relational Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The spectators’ for clubs is considered the most important group for earning money. therfore identifying the needs of the sports spectators and their positive perception of the quality of the services is so important to support, presence and income for teams. Accordingly, the present research was conducted to analyze the strategic needs of the fans of the Iranian Premier League football teams. Methodology: The statistical population of this research were all fans of 3 match Persepolis - Esteghlal, Peykan-Esteghlal, Sepidrud-Persepolis. According to the number of items, 400 questionnaires were randomly distributed and finally, 373 correct questionnaires were analyzed. The reliability of the questionnaire was determined using Cronbach's alpha. To evaluate the Needs of fans was used Researcher-made questionnaire. Its face and content validity were confirmed by sports management and its validity was tested by confirmatory factor analysis. also, BCG matrix tool and quantitative analysis of gray data and relations of strategic situation in each of the dimensions and components of service quality were investigated. Result: In the analysis of the data, a five-dimensional exploratory and confirmatory factor analysis was identified which was prioritized using gray relationships. These dimensions consisted of physical facilities, management factors, atmosphere,Extra servic, media and Notices. Conclusion: most of the research components were in question home, therefore, it is recommended that managers be encouraged to admire sports fans' satisfaction with creative and planning, which is not costly and time-consuming.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نیازهای هواداران, کیفیت خدمات, ماتریس گروه مشاوران بوستون, تحلیل روابط خاکستری

نویسندگان مقاله نگار قلی پور |
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی

حسین عیدی |
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی

بهرام یوسفی |
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه رازی

فرزاد امیری |
استادیار دانشگاه صنعتی کرمانشاه


نشانی اینترنتی https://jsmd.guilan.ac.ir/article_4370_ea58860ae054a5ec4819c4d279244adb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات