این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مرتع
، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۴۹۴-۵۰۳
عنوان فارسی
رفتار بازار و محاسبه حاشیه بازاریابی گیاه گل گاوزبان ایرانی (Echium amuenum (F.M.)) در شهرستان آزادشهر استان گلستان
چکیده فارسی مقاله
از مهمترین مشکلات پیشروی توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن است. بهدلیل ویژگی خاص گیاهان مانند فسادپذیری، بازاریابی محصولات آن از حساسیت بالایی برخوردار است. گیاه دارویی گل گاوزبان با نام علمی Echium amuenum (F.M.) متعلق به خانواده Boraginaseae است. این گونه از لحاظ قیمتی با ارزش بوده و میتواند موجب درآمدزایی و ایجاد مشاغل جایگزین برای جوامع محلی شود. لذا در این پژوهش به بررسی حاشیههای بازاریابی با استفاده از پرسشنامه در سطح تولیدکننده، عمدهفروشی و خردهفروشی و سپس به محاسبه حاشیه بازاریابی این شاخصها پرداخته شده است. همچنین سه شاخص کیفی شامل شاخص بازاریابی، بستهبندی و فروش نیز با استفاده از آزمونهای غیرپارامتریک در بین افراد جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد حاشیه خردهفروشی (96000 تومان) بیش از حاشیه عمدهفروشی (40/28615 تومان) است. همچنین سهم تولید کننده از قیمت نهایی بالا بوده (46/57 درصد)، در نتیجه تولید و پرورش این گیاه دارویی در منطقه مورد مطالعه کارا میباشد. نتایج ارزیابی شاخص بازاریابی نشان داد بین سه گویه کیفیت و کمیت گل گاوزبان در بازار و میزان شناخت از بازاریابی اختلاف آماری در سطح 1 درصد وجود دارد. در بخش شاخص بستهبندی بین چهار گویه کیفیت بستهبندی، میزان دسترسی به ابزارهای بستهبندی، سهم بستهبندی در قیمت نهایی و تأثیر بستهبندی بر افزایش میل مردم اختلاف معنیداری در سطح 1 درصد وجود داشته است. در بخش شاخص فروش نیز بین سه گویه شامل تفاوت قیمت گل گاوزبان در بازار با قیمت خریداری شده از تولید کننده، میزان ارتباط با بازار فروش و میزان تأثیرگذاری دلالان بر قیمت، اختلاف معنی داری در سطح 1 درصد وجود دارد. در نتیجه میزان شناخت بالا از بازاریابی محصول و بستهبندی مناسب میتواند در قیمت نهایی گل گاو زبان نقش بهسزایی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازاریابی، خردهفروشی، تولیدکننده، عمدهفروش و قیمت مصرفکننده.
عنوان انگلیسی
Marketing status of Iranian borage (Echium amuenum (F.M.)) in Azadshahr city of Golestan province
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important problems medicinal plants face is the issue of marketing. Due to the special properties of the plants such as perishability, the marketing of their products is highly momentous. The Borage flower with the scientific name of Echium amuenum (F.M.) belongs to the Boraginaseae family. This species is monetarily valuable and can generate income and alternative jobs for local communities. Therefore, in this study, marketing margins have been examined using a questionnaire at three levels of manufacturers, wholesalers and retailers. On the basis of answers, the marketing margins of the indicators have been calculated. Also, three quality indicators including marketing, packaging and sales were examined using non-parametric tests among the statistical population. The results showed that the retail margin (96,000 Tomans) is more than the wholesale margin (28615/40 Tomans). Also, the producer's share of the final price is high (57.46%), so the production and cultivation of this medicinal plant in the study area is efficient. Evaluation of marketing index showed that differences between the three items of quality and quantity of borage in the market and the level of knowledge about marketing is significant at the level of 1%. On the packaging index, there was a significant difference (1%) between the four items of packaging quality, access to packaging tools, the portion of packaging in the final price and the effect of packaging on increasing people's desire. For the sales index, there is a significant difference at the level of 1% between the three items, including the price of borage in the market and the price purchased from the producer, the relationship with the sales market and the influence of brokers on the price. As a result, a high level of knowledge of product marketing and proper packaging can play an important role on the final price.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
marketing, retail, manufacturer, wholesaler and consumer price.
نویسندگان مقاله
فاطمه مبرهن | Fatemeh Mobarhan
Department of Range Management, Faculty of Range and Watershed Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan
گروه مرتعداری، دانشکده مرتع و آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان
حسن یگانه | Hassan Yeganeh
Department of Range Management, Faculty of Range and Watershed Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan
گروه مرتعداری، دانشکده مرتع و آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان
حسین بارانی | Hossein Barani
Department of Range Management, Faculty of Range and Watershed Management, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan
گروه مرتعداری، دانشکده مرتع و آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان
اعظم رضایی | Azam Rezaee
Department of Agricultural Economics, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources, Gorgan
گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری
نشانی اینترنتی
http://rangelandsrm.ir/browse.php?a_code=A-10-287-225&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات