این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مسکن و محیط روستا
، جلد ۴۰، شماره ۱۷۳، صفحات ۱۴۹-۱۶۱
عنوان فارسی
نقش بازنمایی معماری بر شکل گیری تصویر ذهنی مقصد گردشگران (مطالعه موردی: اقامتگاه های سنتی به شیوه نظریه داده بنیاد)
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه، با هدف تبیین نقش بازنمایی مکان در شکلگیری تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاههای سنتی انجام شد. بازنمایی معماری اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی به عنوان یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی موثر در شکلگیری تصویر مقصد گردشگران از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه اقامتگاههای سنتی بهعنوان یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری شهرهای تاریخی، مورد توجه گردشگران است. این گردشگران به طور وسیعی از اطلاعات بصری و کلامی مندرج در رسانههای برخط برای شناسایی و انتخاب مقاصد خود بهره میبرند. با بهرهگیری از رویکردی کیفی، دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 32 نفر از گردشگران داخلی و خارجی، راهنمایان مجرب گردشگری و کارشناسان تولید محتوا و مدیران اقامتگاههای سنتی و نیز مشاهدات میدانی، گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها و ارائه نظریه نهایی از روش نظریه داده بنیاد ابداعی کوربین و استراوس استفاده شد. بر مبنای این شیوه، از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی، یافتههای تحقیق، ترسیم و در قالب یک مدل پارادایمی متشکل از سه بعد شرایط، راهبردها و پیامدها، ارائه گردید. یافتههای بهدست آمده شامل 9 مقوله فرعی، متشکل از فضای مجازی، بازنمایی مکان محور، گردشگری فرهنگی، بستر جغرافیایی مقصد، عوامل مدیریتی،گردشگر، ارزیابی باواسطه مکان، تعامل و تبادل برخط و ارتقا تصویرذهنی است. مقوله اصلی این تحقیق، تجربه باواسطه مکان است که مقولات فرعی را در بر میگیرد. ارائه مدل مفهومی برای توضیح روابط میان مقولات نشان میدهد که مقوله بازنمایی مکانمحور، بهعنوان مهمترین علت ایجاد تجربه باواسطه مکان، امکان توسعه ادراکات از محیط را فراهم میآورد که در سه دسته بازنمایی معمارانه، بازنمایی وجوه معنایی و بازنمایی فعالیتها و رویدادها طبقهبندی میشود. نقش بازنمایی معماری با تبیین چگونگی شکلگیری تصویر ذهنی گردشگران از اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی، انجام شد. نتایج این مطالعه میتواند به معماران در فهم ادراکات و شناخت گردشگران از اقامتگاههای سنتی در فضای مجازی و همچنین چگونگی بازنمایی بناهای تاریخی در رسانه کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویر ذهنی از مقصد، بازنمایی معماری، فضای مجازی، بناهای تاریخی
عنوان انگلیسی
The Role of Architectural Representation on the Formation of the Mental Image of Tourist Destination (Case Study: Traditional Dwellings in the Data Theory Method)
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to explain the role of place representation in shaping the mental image of tourists from traditional residences. Representing the architecture of traditional residences in cyberspace as one of the most important sources of effective information in shaping the image of tourist destinations is of great importance. Today, traditional resorts as one of the most important tourist attractions of historic cities, are of interest to tourists. These tourists make extensive use of the visual and verbal information contained in the online media to identify and select their destinations. Using a qualitative approach, in addition to field observations, research data were collected through semi-structured interviews with 32 domestic and foreign tourists, experienced tour guides, content production experts, and managers of traditional accommodations. To analyze the data and present the final theory, the data theory method of Corbin and Strauss Innovative Foundation was used. Based on this method, through open, central and selective coding, research findings were drawn and presented in the form of a paradigm model consisting of three dimensions of conditions, strategies and consequences. The findings include 9 sub-categories, consisting of cyberspace, location-based representation, cultural tourism, geographical context of the destination, managerial factors, tourism, location-based evaluation, online interaction and exchange, and mental image enhancement. The main category of this research is location-based experience, which includes the sub-categories. Providing a conceptual model to explain the relationships between categories shows that the category of location-based representation, as the most important reason for creating experience through space, allows the development of perceptions of the environment, which is classified into three categories: architectural representation, representation of semantic aspects and representation of activities and events. The role of architectural representation was done by explaining how the mental image of tourists is formed from traditional accommodations in cyberspace. The results of this study can help architects to understand the perceptions and knowledge of tourists of traditional accommodations in cyberspace, as well as how historical monuments are represented in the media.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental image of the destination, architectural representation, cyberspace, historical monuments
نویسندگان مقاله
فائزه توسلی آرا | Faezeh Tavasoli ara
Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
، واحد همدان،دانشگاه آزاد اسلامی، همدان ،ایران
غلامرضا طلیسچی | GHolamreza Talischi
Faculty of Art and Architecture, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran.
دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران
سیدجلیل موسوی | Seyed Jalil Mousavi
Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
استادیار گروه معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
ناصر رضایی | Naser Rezai
, Cultural Heritage and Tourism Research Institute, Tehran, Iran
استادیار پژوهشکده گردشگری ، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-4964-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
معماری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات