این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت دیدگاه‌گیری با روش تئاتر مجادله بر ارتقای فضیلت بخشش و قدردانی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر در پی آن بود تا اثربخشی آموزش مهارت دیدگاه‌گیری، در دو حالت تصور خود و تصور دیگری، با روش تئاتر مجادله بر ارتقای فضیلت بخشش و قدردانی را تعیین و به مقایسه تأثیر دو حالت بپردازد. این پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون­ـ پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش، 72 نفر از دانش‌آموزان دختر کلاس پنجم دبستان شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار­های پژوهش، مقیاس بخشش شیاراملو و همکاران و پرسش‌نامه‌ی قدردانی مک‌کالوف و همکاران بودند. یافته‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری حاکی از آن بود که در گروه آزمایش تصور خود، آموزش دیدگاه‌گیری بر بعد گرایش به دلخوری ماندگار و در گروه آزمایش تصور دیگری بر بعد گرایش به دلخوری ماندگار و حساسیت به موقعیت آسیب، اثربخش است. اما بین دو گروه آموزش از لحاظ تمایل به بخشش و تمایل به انتقام تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. علاوه بر این، در دو گروه آزمایش تفاوت معنی‌داری در فضیلت بخشش وجود نداشت. همچنین، اثربخشی آموزش دیدگاه‌گیری بر متغیر قدردانی نیز در هر دو گروه آزمایش تأیید شد. این در حالی است که نتایج، تفاوت معنی‌داری در اثربخشی آموزش دیدگاه‌گیری در حالت تصور خود و تصور دیگری بر قدردانی نشان نداد. در مجموع، می­توان گفت که آموزش دیدگاه‌گیری با روش تئاتر مجادله می‌­تواند منجر به ارتقای فضیلت‌های اخلاقی شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئاتر مجادله، دیدگاه‌گیری، فضیلت بخشش، فضیلت قدردانی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تئاتر مجادله, دیدگاه‌گیری, فضیلت بخشش, فضیلت قدردانی

نویسندگان مقاله سیده پریسا سلامت |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز

راضیه شیخ الاسلامی |
دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6526_604b57b6e914a32463478939c12212a8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات