این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۴-۵۰
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل پرما و توانمندسازی روانشناختی بر جهتگیری آینده و خودشکوفایی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو رویکرد آموزشی مبتنی بر مدل پرما و توانمندسازی روانشناختی بر جهتگیری آینده و خودشکوفایی دانشآموزان اجرا شد. طرح پژوهش از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پایه نهم دوره متوسطه اول شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 99-1398 تحصیل میکردند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 175 دانشآموز (87 دختر و 88 پسر؛ شامل 3 کلاس دخترانه و 3 کلاس پسرانه) از بین دانشآموزان پایه نهم انتخاب شدند و بهطور تصادفی گروهی در سه گروه مبتنی بر مدل پرما (55 نفر)، توانمندسازی روانشناختی (47 نفر) و کنترل (73 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جهتگیریآینده دیماگیو و همکاران و سیاهه خودشکوفایی اهواز بود. پس از اجرای پیشآزمون، گروههای آزمایشی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مبتنی بر مدل پرما و یا توانمندسازی روانشناختی قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آن در هر سه گروه پسآزمون و بعد از دو ماه پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس حاکی از افزایش معنیدار میانگین نمرات پسآزمون جهتگیری آینده در هر دو گروه مداخله پرما و توانمندسازی روانشناختی در مقایسه با گروه کنترل بود. همین یافته در مورد خودشکوفایی نیز مشاهد شد. اگرچه در نمرات پیگیری خودشکوفایی بین گروه توانمندسازی روانشناختی و گروه کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد و تنها در گروه پرما تاثیر بسته آموزشی بر خودشکوفایی ماندگار بود. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که به عنوان راهکارهایی برای عبور از بحران نوجوانی و افزایش توانمندی و خودشکوفایی دانشآموزان میتوان از این دو مداخله استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرما، توانمندسازی روانشناختی، جهتگیری آینده، خودشکوفایی، مداخله،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پرما, توانمندسازی روانشناختی, جهتگیری آینده, خودشکوفایی, مداخله
نویسندگان مقاله
مریم درفشان |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، پردیس بینالملل دانشگاه شیراز
محبوبه فولادچنگ |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6527_66ed3028010b4556c4993cdff669a693.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات