این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۴-۵۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل پرما و توانمندسازی روان‎شناختی بر جهت‌گیری آینده و خودشکوفایی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو رویکرد آموزشی مبتنی بر مدل پرما و توانمندسازی روان‎شناختی بر جهت­گیری آینده و خودشکوفایی دانش­آموزان اجرا شد. طرح پژوهش از نوع شبه‌آزمایشی با پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پایه نهم دوره متوسطه اول شهر شیراز بود که در سال تحصیلی 99-1398 تحصیل می­کردند. با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 175 دانش‌آموز (87 دختر و 88 پسر؛ شامل 3 کلاس دخترانه و 3 کلاس پسرانه) از بین دانش­آموزان پایه نهم انتخاب شدند و به‌طور تصادفی گروهی در سه گروه مبتنی بر مدل پرما (55 نفر)، توانمندسازی روان‌شناختی (47 نفر) و کنترل (73 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه جهت­گیری­آینده دی­ماگیو و همکاران و سیاهه خودشکوفایی اهواز بود. پس از اجرای پیش­آزمون، گروه­های آزمایشی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش مبتنی بر مدل پرما و یا توانمندسازی روان‌شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. پس از آن در هر سه گروه پس­آزمون و بعد از دو ماه پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس حاکی از افزایش معنی­دار میانگین نمرات پس­آزمون جهت­گیری آینده در هر دو گروه مداخله پرما و توانمندسازی روان‎شناختی در مقایسه با گروه کنترل بود. همین یافته در مورد خودشکوفایی نیز مشاهد شد. اگرچه در نمرات پیگیری خودشکوفایی بین گروه­ توانمندسازی روان‎شناختی و گروه کنترل تفاوت معنی­داری مشاهده نشد و تنها در گروه پرما تاثیر بسته آموزشی بر خودشکوفایی ماندگار بود. بر اساس این یافته­ها می­توان نتیجه­گیری کرد که به عنوان راهکارهایی برای عبور از بحران نوجوانی و افزایش توانمندی و خودشکوفایی دانش­آموزان می­توان از این دو مداخله استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرما، توانمندسازی روان‎شناختی، جهت‌گیری آینده، خودشکوفایی، مداخله،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پرما, توانمندسازی روان‎شناختی, جهت‌گیری آینده, خودشکوفایی, مداخله

نویسندگان مقاله مریم درفشان |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز

محبوبه فولادچنگ |
دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6527_66ed3028010b4556c4993cdff669a693.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات