این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵۱-۷۲

عنوان فارسی مدل‌ ساختاری روابط بین الگوهای ارتباطی خانواده و نمویافتگی عاطفی در دختران نوجوان: نقش واسطه‌ای تعارض والد-فرزندی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای تعارض والد-فرزندی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و نمویافتگی عاطفی در دختران نوجوان انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دختران دوره متوسطه دوم در شهر کاشان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از این جامعه آماری 250 دانش‌آموز به روش نمونه­گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه­‌های الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی، نمویافتگی عاطفی سینگ و بهارگاوا و تعارض والد-فرزند اشتراوس استفاده شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است. بعد جهت‌گیری گفت‌وشنود بر نمونایافتگی عاطفی تأثیر منفی معنی‌دار و جهت‌گیری همنوایی بر نمونایافتگی عاطفی تأثیر مثبت معنی‌دار دارد. جهت‌گیری گفت‌وشنود خانواده به صورت منفی و جهت‌گیری همنوایی به صورت مثبت بر تعارض والد-‌فرزندی تأثیر دارد. تعارض والد-فرزند رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و نمویافتگی عاطفی نوجوانان را واسطه‌گری می‌کند. جهت‌گیری گفت‌وشنود تعارض والد-فرزند را کاهش می‌دهد و از آن طریق منجر به افزایش نمویافتگی عاطفی می‌شود. در صورتی ‌که جهت‌گیری همنوایی از طریق افزایش تعارض والد-فرزندی، نمویافتگی عاطفی دختران را کاهش می‌دهد. بنابراین الگوهای ارتباطی خانواده و تعارض والد-فرزند در نمویافتگی عاطفی دختران نقش تعیین‌کننده‌ دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوهای ارتباطی خانواده، تعارض والد-فرزند، نمویافتگی عاطفی، نوجوان دختر،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگوهای ارتباطی خانواده, تعارض والد-فرزند, نمویافتگی عاطفی, نوجوان دختر

نویسندگان مقاله نجمه اسکندری |
کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان،

فریبرز صدیقی ارفعی |
دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان

اصغر جعفری |
استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان

محمدجواد یزدانی ورزنه |
دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، مدرس دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6528_da82ef4f2c4a07cc0b6eaa9e5acc241a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات