این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۷۳-۱۰۰
عنوان فارسی
نقش واسطهای خودکارآمدی در رابطه بین ذهنآگاهی و درگیری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهگری انواع خودکارآمدی (خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی هیجانی و خودکارآمدی خلاق) در رابطه ذهنآگاهی با درگیری تحصیلی بود. نمونه پژوهش با استفاده از روش خوشهای انتخاب شد. 293 شرکتکننده (167 زن، 116 مرد و 10 نفر نامشخص) از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-1398 پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو، پرسشنامه ابعاد خودکارآمدی موریس، پرسشنامه خودکارآمدی خلاق کارووسکی و پرسشنامه پنجوجهی ذهنآگاهی بائر و همکاران را تکمیل کردند. پس از گردآوری دادهها، فرضیهها با استفاده از نرمافزار AMOS-23 و روش تحلیل مسیر آزمون شدند. یافتهها نشان دادند اثر مستقیم ذهنآگاهی بر درگیری تحصیلی مثبت و معنیدار است. همچنین، مشخص گردید که اثر غیرمستقیم ذهنآگاهی بر درگیری تحصیلی از طریق خودکارآمدیهای تحصیلی، خلاق و هیجانی معنیدار است؛ در حالی که نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی معنیدار نبود. بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که اساتید و مسئولین دانشگاه میتوانند درگیری تحصیلی دانشجویان را از طریق ارتقای سطح خودکارآمدیهای تحصیلی، خلاق و هیجانی و مهارتهای ذهن آگاهی آنان افزایش دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، درگیری تحصیلی، ذهنآگاهی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خودکارآمدی, درگیری تحصیلی, ذهنآگاهی
نویسندگان مقاله
فاطمه اژدری |
دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
فریده یوسفی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6529_017ef46b401feb36778eef8e5773173b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات