این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۵۱
عنوان فارسی
اعتبارسنجی حلقهی کندوکاو اخلاقی در تربیت اخلاقی دانشجویان و اثرسنجی آن بر میزان رفتارهای جامعهپسند
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش بررسی اعتبار حلقهی کند وکاو اخلاقی در تربیت اخلاقی دانشجویان و تاثیر این شیوه آموزشی بر گرایش به رفتارهای جامعهپسند بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی بر اساس طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش، دانشجویان دوره کارشناسی همه دانشگاههای شیراز بودند. شرکتکنندگان نهایی پژوهش شامل 14 نفر در گروه آزمایش (حلقه کندوکاو اخلاقی) و 18 نفر در گروه کنترل (کلاسهای رسمی درس اخلاق) بودند که به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و رود، پرسشنامهی همدلی دیویس، پرسشنامهی چند بعدی رفتار جامعهپسند نیلسون و همکاران و 4 بعد از پرسشنامهی تجدید نظر شدهی گرایشهای جامعهپسند کارلو و همکاران بود. این پرسشنامهها در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توسط شرکتکنندگان تکمیل گردیدند. تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد پس از اجرای دوره آموزشی، تفاوت معنیداری در تفکر انتقادی، تفکر خلاق، تفکر مراقبتی و رفتارهای جامعهپسند در گروه حلقهی کندوکاو اخلاقی نسبت به گروه کنترل ایجاد شد. نتایج نشان داد که حلقهی کندوکاو اخلاقی، از اعتبار لازم جهت ارتقاء تفکر انتقادی، تفکر خلاق و تفکر مراقبتی در دانشجویان برخوردار است. همچنین این شیوهی آموزشی به جهت آن که به همهی ابعاد وجودی (از جمله بعد شناختی، عاطفی و هیجانی، زیباییشناسی و رفتار) در تربیت اخلاقی توجه دارد و مبتنی بر فهم و گفتگوی جمعی بنا شده است، بر رفتار جامعهپسند دانشجویان به عنوان شاخصی از رفتار اخلاقی، تاثیر معنیداری دارد. بنابراین حلقهی کندوکاو اخلاقی از اعتبار کافی برخوردار است و در تربیت اخلاقی دانشجویان نیز اثربخش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت اخلاقی، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، تفکر مراقبتی، حلقهی کندوکاو اخلاقی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تربیت اخلاقی, تفکر انتقادی, تفکر خلاق, تفکر مراقبتی, حلقهی کندوکاو اخلاقی
نویسندگان مقاله
فاطمه قدومی زاده |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
بهرام جوکار |
استاد رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
مسعود حسینچاری |
دانشیار رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
فرهاد خرمایی |
دانشیار رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6531_2d32e813cb35e23a5ab978adbd7a2eaa.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات