این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۵۲-۱۷۳
عنوان فارسی
فراتحلیل روابط مولفههای روانشناسی مثبتنگر و پیشرفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای مختلف و دستیابی به یک نتیجهی کلی در خصوص رابطه میان مولفههای روانشناسی مثبتنگر (شامل سرمایه روانشناختی، خوشبینی، شادکامی، تابآوری، امید) و پیشرفت تحصیلی و نیز برطرف نمودن تناقضهای احتمالی در نتایج پژوهشهای مختلف با استفاده از روش فراتحلیل به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیهی مقالات چاپ شده و در دسترس در خصوص رابطه بین مولفههای روانشناسی مثبتنگر و پیشرفت تحصیلی بود که پس از اعمال ملاکهای ورود و خروج 19 مطالعه به عنوان نمونه انتخاب شد و از این مطالعات 35 اندازه اثر از نوع r استخراج گردیده و با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد مقدار اندازه اثر ترکیبی در هر دو مدل ثابت و تصادفی معنیدار است ولی مقدار رابطه براساس ملاکهای تفسیری کوچک ارزیابی گردید. همچنین روابط موجود میان مولفههای شادکامی، امید، خوشبینی، سرمایه روانشناختی و پیشرفت تحصیلی نیز براساس ملاک مذکور مقادیری کوچک و رابطه میان تابآوری و پیشرفت تحصیلی مقداری متوسط تفسیر گردید. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با بهبود و ارتقاء این مولفهها در افراد، میتوان ضمن دلچسب نمودن فرایند تحصیل و توانمندسازی افراد در کنترل و مدیریت چالشها و فشارهای ناشی از تحصیل و محیط تحصیل، پیشرفت تحصیلی را نیز بهبود بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امید، تابآوری، خوشبینی، شادکامی، فراتحلیل،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امید, تابآوری, خوشبینی, شادکامی, فراتحلیل
نویسندگان مقاله
سعید محمدی مولود |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
رحیم بدری گرگری |
استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6538_1efa7933d21cd561a117860a59d5570e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات