این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۱۸-۲۴۰

عنوان فارسی تبیین علّی تحصیل‌گریزی دانش‌آموزان بر اساس ذهن‌آگاهی و خودپنداره تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، تبیین علّی تحصیل‌گریزی دانش‌آموزان بر اساس ذهن‌آگاهی و خودپنداره تحصیلی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر زرقان (استان فارس) بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از بین آن‌ها 348 دانش‌آموز (125 پسر و 223 دختر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و مقیاس‌‌ ذهن‌آگاهی نوجوان و بزرگسال دروتمن و همکاران، پرسش‌نامه تحصیل‌گریزی خرمایی و صالح اردستانی و سیاهه خودپنداره مدرسه چن و تامپسون را تکمیل کردند. یافته‌ها نشان دادند که اثر مستقیم ذهن‌آگاهی بر تحصیل‌گریزی معنی‌دار نبود؛ اما اثر مستقیم ذهن‌آگاهی بر خودپنداره تحصیلی و اثر مستقیم خودپنداره تحصیلی بر تحصیل‌گریزی معنی‌دار شد. همچنین، اثر ذهن‌آگاهی بر تحصیل‌گریزی با میانجی‌گری خودپنداره تحصیلی معنی‌دار بود. به‌طور کلی، یافته‌های این پژوهش نقش ذهن‌آگاهی و خودپنداره تحصیلی را در تبیین تحصیل‌گریزی نشان داد. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که به منظور کاهش تحصیل‌گریزی دانش‌آموزان، باید به ذهن‌آگاهی و خودپنداره تحصیلی آن‌ها توجه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحصیل‌گریزی، خودپنداره تحصیلی، دانش‌آموزان، ذهن‌آگاهی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحصیل‌گریزی, خودپنداره تحصیلی, دانش‌آموزان, ذهن‌آگاهی

نویسندگان مقاله احسان کشت‌ورز کندازی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

نادره سهرابی |
استادیار گروه روان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

بهرام اسماعیلی |
کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، پرسنل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6569_c69358a865bfcbd9748e324e3d90f782.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات