این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۴۱-۲۶۱
عنوان فارسی
بررسی نقش نگرشهای والدین و معلمان به مدرسه در احساس تعلق دانشآموزان به مدرسه: نقش واسطهای انگیزش تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در رابطهی بین نگرشهای والدین و معلمان به مدرسه و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دوره ابتدایی بود. شرکتکنندگان این پژوهش شامل160 دانشآموز دختر و پسر پایههای پنجم و ششم ابتدایی شهر شیراز و مادرانشان به همراه معلمان آنها (32 نفر) بودند که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تعلق به مدرسه بری و همکاران، پرسشنامه نگرش والدین به مدرسه سامال، پرسشنامه نگرش معلمان به مدرسه تالیس، و پرسشنامه انگیزش تحصیلی رایان و کانل استفاده گردید. برای تعیین پایایی و روایی ابزارها به ترتیب از روش آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. شواهد مؤید روایی و پایایی مطلوب پرسشنامهها بود. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفت و شاخصهای برازش مدل استخراج و مدل پژوهش تأیید گردید. یافتهها نشان دادند که نگرش والدین به مدرسه هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و با واسطهگری انگیزش تحصیلی پیشبینیکننده مثبت و معنیدار احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان بود؛ اما نگرش معلمان به مدرسه فقط به صورت مستقیم در احساس تعلق به مدرسه نقش معنیداری نشان داد. همچنین، هرچند بعدهای سبک تنظیم خودکنترلی و سبک تنظیم خوداستقلالی در باورهای انگیزش هر دو پیشبینیکننده مثبت و معنیدار احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان بودند لیکن بعد خوداستقلالی پیشبینی کننده قویتری در این خصوص بود. در راستای یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود در نظام تربیتی خانواده و مدرسه، به نگرشها و باورهای والدین و معلمان به مدرسه به عنوان افراد تأثیرگذار توجه بیشتری گردد تا زمینه انگیزش تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان فراهم گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احساس تعلق به مدرسه، انگیزش تحصیلی، نگرش معلم، نگرش والدین،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
احساس تعلق به مدرسه, انگیزش تحصیلی, نگرش معلم, نگرش والدین
نویسندگان مقاله
محبوبه البرزی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
فریبا خوشبخت |
دانشیار روانشناسی تربیتی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
مریم زکی زاده |
کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6570_7fc58bd434449b47a005f679d57e5d6b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات