این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۶۲-۲۸۶

عنوان فارسی بازنمایی تجربۀ یاددهی-یادگیری در کلاس‌های پر ازدحام از منظر معلمان: پژوهشی‌کیفی
چکیده فارسی مقاله این تحقیق با هدف بررسی تجارب معلمان از فرایند یاددهی- یادگیری در کلاس‌های پر ازدحام صورت گرفت. پرسش‌های پژوهشی از پارادایم نظریۀ داده‌بنیاد پیروی کرده و عبارت بودند از: کدام زمینه‌ها چرایی کلاس‌های پر ازدحام را توضیح می‌دهند؟ پدیدۀ محوری کدام است؟ فرایندها و شرایط علّی کلاس‌های پر ازدحام چیست؟ چه مباحث خاصی بر آن اثرگذار است؟ پیامدهای ناشی از راهبردها کدامند؟ مشارکت‌کنندگان 30 نفر از معلمان دورۀ ابتدایی شهر سنندج در استان کردستان بودند که تجربۀ چند سالۀ یاددهی در کلاس‌های پر ازدحام را داشتند. ابزار آفرینش داد­ه­ها یک منشور مصاحبۀ نیمه‌ساختارمند با هفت سئوال اصلی بود. تحلیل داده‌ها به روش نوخاسته و در قالب کدگذاری نظری سه مرحله‌ای انجام گرفت. در مجموع، تعداد 117 کد بدوی، 50 کد محوری و 19 کد گزینشی احصا گردید. یافته‌ها آشکار کرد که چگونه بی‌عدالتی در توزیع منابع مالی و انسانی در آموزش ‌و ‌پرورش، میزان مشارکت والدین و معیارهای انتخاب مدرسه به تشکیل کلاس‌های پر ازدحام می‌انجامد. نتایج همچنین گویای آن بودند که ‌معلمان در کلاس‌های پر ازدحام در زمینۀ یاددهی به شیوۀ مهیج و فعال، برقراری نظم و انضباط، سنجش و ارزشیابی آموخته‌های فراگیران با چالش روبرو شده بودند. با ازدحام فراگیران در برخی مدارس، پیامدهای اجتناب‌ناپذیری همچون بی‌توجهی به تفاوت‌های فردی فراگیران، عدم امکان خود-بهسازی معلمان، یاددهی غیر کیفی و تشکیل کلاس‌های استادیومی بروز می‌کند که موجب به‌حاشیه رانده‌شدن یادگیری و تمرکز بر نظم و مدیریت کلاس می‌شود. نتایج این پژوهش از اشارات کاربردی مفیدی برای نظام آموزشی و تربیت معلمان برخوردار است. می‌توان گفت تدریس در کلاس پر ازدحام وضعیتی پیچیده در زندگی واقعی مدرسه است و معلمان باید برای ساخت دانش خود از مهارت‌های مورد نیاز برای مقابله با این چالش‌ بهره‌مند شوند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلاس پر ازدحام، مدیریت کلاس، یاددهی‌، ‌یادگیری،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کلاس پر ازدحام, مدیریت کلاس, یاددهی‌, ‌یادگیری

نویسندگان مقاله ناصر شیربگی |
 استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی ‌و ‌اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

ادیب سرایداری |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی‌ و ‌اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6571_a254c702ca728f01280397ca2502a1b6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات