این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۳۷-۶۱
عنوان فارسی
نقش واسطهگری فرایندهای خودتنظیمی رفتاری در رابطه بین ادراک شایستگی و کنشوری نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای فرایندهای خودتنظیمی رفتاری در رابطه بین مؤلفههای ادراک شایستگی و ابعاد کنشوری نوجوانان در گروهی از دانشآموزان دورۀ متوسطۀ اول شهر شیراز است. طرح پژوهش از نوع همبستگی است و مدل پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر آزمون شد. شرکتکنندگان 380 نفر (192 دختر و 188 پسر) از دانشآموزان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس نیمرخ ادراک خود نوجوانان، پرسشنامه خودتنظیمی و مقیاس کنشوری نوجوانان را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش نیز با استفاده از روش تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. برای تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخه 24 و برای آزمون فرضیهها و مدل پژوهش از نرمافزار AMOS نسخه 24 استفاده شد. یافتهها نشان دادند که مدل پژوهش با دادههای جمعآوری شده برازش مطلوبی دارد. مطابق یافتهها برخی از ابعاد ادراک شایستگی توانستند رشد مثبت و رفتار ضد اجتماعی از بین مؤلفههای کنشوری نوجوانان را به طور مستقیم پیشبینی کنند، به این صورت که ادراک شایستگی رفتاری به طور مستقیم باعث افزایش رشد مثبت و کاهش رفتار ضد اجتماعی میشود. خودارزشمندی کلی نیز به طور مستقیم و منفی میتواند دشواریهای هیجانی را پیشبینی کند. همچنین، فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر نقش واسطهای خودتنظیمی رفتاری بین مؤلفههای ادراک شایستگی و کنشوری نوجوانان مورد تایید قرار گرفت. یافتهها بیانگر نقش مهم خودتنظیمی رفتاری و ادراک شایستگی در پیشبینی کنشوری نوجوانان از جمله رشد مثبت، دشواریهای هیجانی، رفتارهای ضد اجتماعی و رفتار مخالفتجویانه است. بنابراین پیشنهاد میشود در نظامهای تربیتی به شکلگیری ادراک مثبت و خوداگاهی هر چه بیشتر نوجوانان توجه شود تا زمینه بهبود خودتنظیمی و افزایش کنشهای مثبت نوجوانی فراهم گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک شایستگی، خودتنظیمی رفتاری، کنشوری نوجوانان،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ادراک شایستگی, خودتنظیمی رفتاری, کنشوری نوجوانان
نویسندگان مقاله
محبوبه فولادچنگ |
دانشیار بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
معصومه زارع |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6312_36826846c298767850ec2e5e6b2453a0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات