این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۸۱-۹۶
عنوان فارسی
نقش واسطهگری ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین ادراک از محیط کلاس و خودتنظیمی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی صورت گرفت و از نوع همبستگی بود. بدین منظور تعداد 225 دانشآموز دختر دوره دوم متوسطه از میان دانشآموزان مدارس شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی گانیه، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی سواری و عربزاده و پرسشنامه ادراک از محیط کلاس جنتری و همکاران را تکمیل کردند. یافتههای حاصل از استفاده از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که متغیر ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در رابطه بین ادراک از محیط کلاس و خودتنظیمی تحصیلی نقش واسطهای دارد. بدین معنی که افزایش ادراک مثبت از محیط کلاس (علاقه، چالش، انتخاب و لذت) باعث افزایش ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و سپس خودتنظیمی تحصیلی دانشآموزان میشود. بنابراین میتوان گفت که جدا از عوامل اثرگذار آموزشی، ارضای نیازهای اساسی روانشناختی به عنوان یک متغیر واسطهگر میبایست در جهت بهبود خودتنظیمی تحصیلی مد نظر قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک محیط کلاس، خودتنظیمی تحصیلی، نیازهای اساسی روانشناختی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ادراک محیط کلاس, خودتنظیمی تحصیلی, نیازهای اساسی روانشناختی
نویسندگان مقاله
مروارید بزرگ پوری |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت
مریم کورش نیا |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت
آذرمیدخت رضایی |
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت
سلطانعلی کاظمی |
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6314_7a7416edbaf134dc8fd33b83074ffe19.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات