این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۹۷-۱۲۱
عنوان فارسی
شناسایی وضعیت مطلوب روشهای تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته مهندسی عمران از نگاه اعضای هیئت علمی و بررسی میزان تحقق از نگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی روشهای تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته مهندسی عمران یکی از دانشگاههای جامع کشور بوده است. رویکرد تحقیق، ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی است. روش تحقیق کیفی در این مطالعه، پدیدارشناسی و در بخش کمّی پیمایشی بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و ابزار بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری بخش کیفی، اعضای هیات علمی رشته مهندسی عمران دانشگاه مربوطه و بخش کمّی دانشجویان سال سوم و چهارم رشته کارشناسی مهندسی عمران به تعداد 80 نفر بوده است. در بخش کیفی به منظور بررسی عمیق موضوع با همه اعضای جامعه (12 نفر) مصاحبه صورت گرفت و در بخش کمّی حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 68 نفر تعیین شد. به منظور تحلیل یافتههای کیفی از مقولهبندی و برای تحلیل اطلاعات کمّی نیز از نرمافزارSPSS استفاده شده است. یافتهها نشان داد از نظر اعضای هیئت علمی، روشهای تدریس در رشته مهندسی عمران باید دارای ویژگیهایی همچون: تاکید بر یادگیری عملی و تدارک فرصتهای یادگیری در محیطهای واقعی و تقویت دید مهندسی باشد و در زمینه ارزشیابی، اعضای هیئت علمی معتقد بودند ارزشیابی در رشته مهندسی عمران باید شامل ویژگیهایی همچون استفاده از روشهای متنوع، مستمر و عملکردی باشد. از نظر دانشجویان در زمینه تدریس به ارائه دروس به صورت برنامهریزی شده بیشتر از موارد دیگر توجه شده و در زمینه ارزشیابی، در نظر گرفتن کارهای عملی، تکالیف و پروژههای دانشجویی در ارزشیابی پایانی میانگین بالاتری داشته است، اما در مجموع دانشجویان روشهای تدریس و ارزشیابی فعلی را چندان مطلوب ارزیابی نکردهاند. بنابراین میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که بین وضعیت مطلوبی که اساتید مصاحبهشونده از تدریس و ارزشیابی در نظر داشتهاند و وضعیت موجود از نظر دانشجویان، تفاوت وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، روش تدریس، مهندسی عمران،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزشیابی, اعضای هیئت علمی, دانشجویان, روش تدریس, مهندسی عمران
نویسندگان مقاله
فاطمه یزدانی |
دانشجوی دکتری علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
فریدون شریفیان |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
احمدرضا نصر اصفهانی |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان
احمد شانه ساززاده |
استادیار گروه مهندسی عمران ، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل ، دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6315_aa4283aecf30c74eca22917239c5118c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات