این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۲

عنوان فارسی تأثیر محرک‌های نشانه‌ای فراشناختی و هیجانی بر صحت نظارت، صحت تنظیم و انواع بار شناختی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر محرک­های نشانه­ای فراشناختی و هیجانی بر صحت نظارت، صحت تنظیم و انواع بار شناختی دانش­آموزان بود. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور 64 دانش­آموز دختر پایه­ی هفتم با انتساب تصادفی به سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. در پیش­آزمون، تمام شرکت­کنندگان پس از مطالعه­ی متن امتحانی، نمره­ی خود را در امتحان پیش­بینی کرده، پاراگراف­هایی که نیازمند مطالعه­ی مجدد بودند را مشخص کرده، و به پرسشنامه­ی بار شناختی پاسخ دادند. سپس آزمونی از محتوای متن مطالعه شده گرفته شد تا صحت پیش­بینی­های شرکت­کنندگان مشخص شود. در پس­آزمون نیز روند کار به همین ترتیب بود با این تفاوت که پس از مطالعه­ی متن امتحانی، گروه­های آزمایش، نشانه­های نظارتی تشخیصی اعم از فراشناختی و هیجانی را دریافت کردند. به این صورت که گروه آزمایش اول، نشانه­های نظارتی فراشناختی را در قالب سؤالات تحریک­کننده دریافت کرد (محرک­های نشانه­ای فراشناختی)، گروه آزمایش دوم به تفکر درباره­ی هیجانات معرفتی خود برانگیخته شد (محرک­های نشانه­ای هیجانی) و گروه آزمایش سوم نیز هر دو نوع محرک نشانه­ای را دریافت کرد. اما گروه کنترل هیچ محرک نشانه­ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات صحت نظارت، صحت تنظیم و بار مطلوب گروه­های آزمایش، نسبت به گروه کنترل در پس­آزمون، به طور معنی‌داری بالاتر بود. اما به لحاظ بار شناختی درون‌زاد تفاوت معنی‌داری بین گروه­ها مشاهده نشد. همچنین نمره­ی بار برون‌زاد در گروه محرک­های نشانه­ای فراشناختی به طور معنی‌داری با گروه کنترل و گروه محرک­های نشانه­ای هیجانی تفاوت داشت. به نظر می­رسد ارائه­ی محرک­های نشانه­ای، با فراهم کردن نشانه­های مقتضی به دانش­آموزان، ظرفیت حافظه­ی کاری آن­ها را به یادگیری اختصاص داده و ارزیابی­شان را از یادگیری خود واقعیت می­بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انواع بار شناختی، صحت تنظیم، صحت نظارت، محرک نشانه‌ای فراشناختی و هیجانی، یادگیری خودتنظیم،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله انواع بار شناختی, صحت تنظیم, صحت نظارت, محرک نشانه‌ای فراشناختی و هیجانی, یادگیری خودتنظیم

نویسندگان مقاله سعیده زاهد |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

فریبرز درتاج |
استاد گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

حسن اسدزاده |
دانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی

پروین کدیور |
استاد گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی

نورعلی فرخی |
دانشیار گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6317_146a3e49adfe0f87aeb6f4bed70210b3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات