این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۶۳-۱۸۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال کلامی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانشآموزان با اختلال خواندن
چکیده فارسی مقاله
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله حافظه فعال کلامی بر عملکرد حافظه فعال هیجانی دانشآموزان با اختلال خواندن صورت گرفت. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. روش نمونهگیری به صورت در دسترس و نمونه شامل 20 دانشآموز پسر دوره ابتدایی ساکن استان البرز در سال تحصیلی 97-1396 بود که به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش برنامه حافظه فعال کلامی را در 10 جلسه دریافت کرد. همچنین به منظور بررسی اختلال خواندن از آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمینوری و همکاران و برای سنجش حافظه فعال هیجانی از پرسشنامه ارجمندنیا استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله حافظه فعال کلامی موجب بهبود حافظه فعال هیجانی و مولفههای خواندن شامل آزمون قافیه، نامیدن تصاویر، درک متن، خواندن ناکلمات، نشانه حرف و نشانه مقوله در دانشآموزان میشود درحالیکه این تاثیر بر سایر مولفهها مشاهده نشد. با توجه بهنتایج پژوهش حاضر نتیجه گرفته میشود که میتوان با استفاده از مداخله حافظه فعال کلامی، حافظه فعال هیجانی و اختلال خواندن دانشآموزان را بهبود بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال خواندن، حافظه فعال کلامی، حافظه فعال هیجانی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال خواندن, حافظه فعال کلامی, حافظه فعال هیجانی
نویسندگان مقاله
علی اکبر ارجمندنیا |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
سوگند قاسم زاده |
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
الهام شفیعی |
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
نیره مصباحی پور |
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6318_146564c79947912d4978fb9a5847aa9c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات