این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۲۰۳-۲۲۷

عنوان فارسی شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری پروژه‌‌محور، متناسب با ویژگی‌های نسلی دانشجویان امروز
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری پروژه‌محور متناسب با ‌ویژگی‌های نسلی دانشجویان دوره ‌کارشناسی امروز انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. تحلیل یافته‌ها در قسمت کیفی بر مبنای نظریه داده‌بنیاد و در قسمت کمّی، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی، صاحب‌نظران در دو حوزه علوم تربیتی و علوم اجتماعی بود که نمونه از بین آنها به صورت هدفمند و شبکه‌ای از متخصصان، تا حد اشباع اطلاعات، ادامه یافت. در بخش کمّی نیز جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره کارشناسی از دانشکده‌های علوم تربیتی و علوم اجتماعی دو دانشگاه تهران و اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که نمونه‌ پژوهش از بین آنها به روش تصادفی طبقه‌ای، متناسب با حجم افراد جامعه آماری انتخاب شد. روایی محتوایی پرسشنامه و مصاحبه طبق نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ با مقدار ‌86/0 مناسب برآورد شد. بر اساس یافته‌های پژوهش، مهم‌ترین بایسته‌های راهبرد یاددهی-یادگیری پروژه‌محور، متناسب با ویژگی‌‌های نسلی دانشجویان کارشناسی امروز عبارتند از: «تلفیق علم و عمل در تدریس»، «تدارک بازدیدها و سفرهای علمی»، «تهیۀ فیلم و عکس آموزشی»، «ارائۀ سمینارهای درسی»، «نگارش مقاله»، «مصاحبۀ علمی با افراد ذی‌صلاح»، «ترجمۀ آثار ارزشمند علمی» و «ساخت ابزارهای کمک‌درسی». در نتیجه انگیزه‌مندی تحصیلی و رشد علمی دانشجویان امروز منوط به کاربست بایسته‌های مذکور در یاددهی-یادگیری پروژه‌محور است. از این رو به مدرسان توصیه می‌گردد به منظور تدریس اثربخش و استفاده بهینه از فرصت‌های آموزشی، از بکارگیری آنها غفلت نورزند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی، دوره کارشناسی، نسل جدید، ویژگی‌‌های نسلی، یاددهی-یادگیری پروژه‌محور،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش عالی, دوره کارشناسی, نسل جدید, ویژگی‌‌های نسلی, یاددهی-یادگیری پروژه‌محور

نویسندگان مقاله احمد ابراهیمی |
دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی در آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان

سید ابراهیم میرشاه جعفری |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان

علی ربانی خوراسگانی |
استاد گروه جامعه‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی، دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6320_781ebb728410cce9d6bcf1a312cbdbb4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات