این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۲۰۳-۲۲۷
عنوان فارسی
شناسایی و تبیین بایستههای راهبرد یاددهی-یادگیری پروژهمحور، متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان امروز
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین بایستههای راهبرد یاددهی-یادگیری پروژهمحور متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان دوره کارشناسی امروز انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی از ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تحلیل یافتهها در قسمت کیفی بر مبنای نظریه دادهبنیاد و در قسمت کمّی، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی، صاحبنظران در دو حوزه علوم تربیتی و علوم اجتماعی بود که نمونه از بین آنها به صورت هدفمند و شبکهای از متخصصان، تا حد اشباع اطلاعات، ادامه یافت. در بخش کمّی نیز جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره کارشناسی از دانشکدههای علوم تربیتی و علوم اجتماعی دو دانشگاه تهران و اصفهان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که نمونه پژوهش از بین آنها به روش تصادفی طبقهای، متناسب با حجم افراد جامعه آماری انتخاب شد. روایی محتوایی پرسشنامه و مصاحبه طبق نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ با مقدار 86/0 مناسب برآورد شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مهمترین بایستههای راهبرد یاددهی-یادگیری پروژهمحور، متناسب با ویژگیهای نسلی دانشجویان کارشناسی امروز عبارتند از: «تلفیق علم و عمل در تدریس»، «تدارک بازدیدها و سفرهای علمی»، «تهیۀ فیلم و عکس آموزشی»، «ارائۀ سمینارهای درسی»، «نگارش مقاله»، «مصاحبۀ علمی با افراد ذیصلاح»، «ترجمۀ آثار ارزشمند علمی» و «ساخت ابزارهای کمکدرسی». در نتیجه انگیزهمندی تحصیلی و رشد علمی دانشجویان امروز منوط به کاربست بایستههای مذکور در یاددهی-یادگیری پروژهمحور است. از این رو به مدرسان توصیه میگردد به منظور تدریس اثربخش و استفاده بهینه از فرصتهای آموزشی، از بکارگیری آنها غفلت نورزند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، دوره کارشناسی، نسل جدید، ویژگیهای نسلی، یاددهی-یادگیری پروژهمحور،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش عالی, دوره کارشناسی, نسل جدید, ویژگیهای نسلی, یاددهی-یادگیری پروژهمحور
نویسندگان مقاله
احمد ابراهیمی |
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی در آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
سید ابراهیم میرشاه جعفری |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
علی ربانی خوراسگانی |
استاد گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6320_781ebb728410cce9d6bcf1a312cbdbb4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات