این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۲۲۸-۲۴۶
عنوان فارسی
واکاوی تجارب معلمان مدارس ابتدایی از دانشآموز منضبط: یک مطالعه پدیدارشناسانه
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته معلمان مدارس(دولتی) ابتدایی شیراز از دانشآموز منضبط بود. این پژوهش از نوع کیفی و روش مورداستفاده، پدیدارشناسی هوسرلی بود. مشارکتکنندگان در پژوهش 12 نفر از معلمان دارای تجربه تدریس در مناطق مرکزی و حومه شیراز بودند که از پایههای اول و ششم ابتدایی با رویکرد نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری دادههای این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای سنجش اعتبار اولیه دادهها از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن دادههای کیفی استفاده شد. پس از کدگذاری دادهها از روش تحلیل مضمون برای تشکیل شبکه مضامین ویژگیهای دانشآموز منضبط استفاده شد. برای شناخت بهتر دانشآموز منضبط، یافتههای حاصل از این پژوهش در دو سطح ایجابی و سلبی تفکیک شد. مضامین سازمان دهنده (برای هر دو سطح ایجابی و سلبی) در چهار دسته به نامهای مرتبط با شخصیت، مرتبط با تحصیل، مرتبط به تعامل با دیگر دانشآموزان و مرتبط به تعامل با معلم تقسیمبندی گردید و در نتیجه الگوی اکتشافی در یک مضمون فراگیر به نام ویژگی دانشآموز منضبط شکل گرفت. انجام این پژوهش میتواند به مدیران مدارس در زمینه شناسایی دانشآموز منضبط کمک کرده و معلمان را در شناسایی نقاط ضعف و نارساییهای تدریس خود یاری رساند و مدیران با آگاهی از مؤلفههای دانش آموز منضبط قادرند محیط را برای معلمان و کارکنان مدارس بهگونهای فراهم آورند که فعالیتهای آموزشی آنها منجر به بروز نوآوری و بهبود عملکرد مدارس گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انضباط، پدیدار شناسی هوسرلی، دانشآموزان دبستانی، دانشآموز منضبط، مدیریت کلاس،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انضباط, پدیدار شناسی هوسرلی, دانشآموزان دبستانی, دانشآموز منضبط, مدیریت کلاس
نویسندگان مقاله
مریم شفیعی |
استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز
مهدی محمدی |
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز
فاطمه کشت کار |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6321_1a2f20235ca73671d95f2c800ae9549a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات