این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۲۴۷-۲۷۴

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس امید به تحصیل (AHS): فرم دانشجویی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر ساخت مقیاس امید به تحصیل دانشجویان و بررسی ویژگی­های روان­سنجی آن بود. پژوهش حاضر در زمرۀ طرح‌های روان‌سنجی مبتنی بر همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بود که از آن، تعداد 566 نفر (278 مرد و 288 زن) با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس امید به تحصیل پاسخ دادند. جهت بررسی روایی مقیاس امید به تحصیل از تحلیل عاملی تأییدی و روایی همگراو برای بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‎افزار AMOS وجود چهار عامل امید به کسب فرصت­ها، امید به کسب مهارت­های زندگی، امید به سودمندی دانشگاه و امید به کسب شایستگی را مورد تأیید قرار داد که همه گویه‎ها در عامل‎های مربوط به خود بارگذاری شدند. همچنین نتایج ضریب همبستگی بین خرده­ مقیاس­های امید به تحصیل با متغیرهای مفهومی مشابه از قبیل امید در نظریه پکران، مشغولیت و فرسودگی تحصیلی و تحسین شواهدی دال بر روایی سازه متغیر مورد نظر را بدست داد. از طرفی دیگر نتایج ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی نشان داد که تمامی خرده مقیاس­ها و همچنین کل مقیاس از پایایی مطلوبی برخوردار بودند. به طور کلی نتایج بیانگر آن بود که مقیاس امید به تحصیل دانشجویان از ویژگی­های روان­سنجی مطلوبی برخوردار است و می­توان از آن به عنوان ابزاری سودمند در مشاوره تحصیلی و فعالیت­های پژوهشی بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید به تحصیل، امید به سودمندی دانشگاه، امید به کسب شایستگی، امید به کسب فرصت‌ها، امید به کسب مهارت‌ زندگی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امید به تحصیل, امید به سودمندی دانشگاه, امید به کسب شایستگی, امید به کسب فرصت‌ها, امید به کسب مهارت‌ زندگی

نویسندگان مقاله فرهاد خرمایی |
دانشیار بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

سامان کمری |
دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6339_61792b1e638b74531f46762d61597a27.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات