این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱-۲۲
عنوان فارسی
مقیاس تعلق به دانشگاه: ویژگیهای روانسنجی و تحلیل وضعیت موجود در بافت آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس تعلق به دانشگاه و تحلیل وضعیت موجود بود. شرکتکنندگان، 664 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد (232 نفر در مطالعه اول و 432 نفر در مطالعه دوم) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای تعلق به دانشگاه کارامان و سیراک و ارضای نیازهای بنیادین عمومی گانیه را تکمیل کردند. روایی و پایایی مقیاسهای پژوهش با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادههای توصیفی، ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی از نرمافزار SPSS نسخه 23 و برای انجام تحلیل عاملی تأییدی از نرمافزار LISREL نسخه 80/8 استفاده شد. نتایج، از ساختار سه عاملی مقیاس تعلق به دانشگاه حمایت میکرد و برازش مطلوبی با دادهها داشت. ضرایب آلفای کرونباخ در دو مطالعه در سطحی مطلوب و روایی همگرا نیز حاکی از همبستگی مثبت و معنادار مقیاس تعلق به دانشگاه با مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی بود. نتایج وضعیت موجود نشان داد که احساس تعلق دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد. این یافتهها اهمیت برنامهریزی و طراحی مداخلات جامع به منظور اندازهگیری و ارتقای احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه را مورد تأکید قرار میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی پایایی، تعلق به دانشگاه، روایی، ساختار عاملی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
واژه های کلیدی پایایی, تعلق به دانشگاه, روایی, ساختار عاملی
نویسندگان مقاله
هادی صمدیه |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حسین کارشکی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سیدامیر امین یزدی |
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الهه حجازی |
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6036_3164464b4c2d93a9a4980f5cbb375549.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات