این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۳-۴۶

عنوان فارسی ارتقای کیفیت تدریس در آموزش‌ عالی فنی و حرفه‌ای با تأکید بر رویکرد اشتغال‌زایی و مهارت‌محوری
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت تدریس در آموزش­ عالی فنی و حرفه­ای با رویکرد اشتغال­زایی بود. این پژوهش با هدف کاربردی و با روش ترکیبی اکتشافی به انجام رسیده است. مشارکت‌کنندگان بالقوه­ی پژوهش در بخش کیفی شامل، صاحبنظران حوزه برنامه ‫درسی، اعضای هیأت علمی دانشگاه­های فنی و حرفه­ای کشور و کارفرمایان بوده است که با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله ­برفی تعداد 18 نفر از آنها انتخاب شد. جامعه آماری بخش کمی نیز تمامی مدرسان دانشگاه فنی و حرفه­ای شریعتی تهران بود که به روش نمونه­گیری طبقه­ای متناسب با حجم تعداد 230 نفر از آنها انتخاب گردید. داده­های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش­نامه محقق ساخته جمع‌آوری شد. طبق نتایج تحقیق در بخش کیفی استفاده از روش­های تدریس مبتنی بر فعالیت تجربی، کاربست دانش نظری در عمل، تدریس در محیط واقعی کار، استفاده از آموزش مبتنی بر کار گروهی، استفاده از تکنسین­های کارگاهی خبره و تعاملی بودن ارتباط استادکاران و دانشجویان از راهکارهایی است که می­تواند بر کیفیت تدریس مؤثر باشد. همچنین، نتایج در بخش کمی آشکار ساخت؛ راهکارهای تبیین شده در بهبود کیفیت تدریس مؤثر است. بنابراین، بر اساس نتایج پژوهش، لازم است شیوه­ی تدریس در آموزش عالی فنی و حرفه­ای جهت-­گیری متفاوتی نسبت به سایر زیرنظام­های آموزش عالی داشته، و بر مهارت­محوری و اشتغال­زایی مبتنی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشتغال‌زایی، تدریس، فنی و حرفه‌ای، کیفیت،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اشتغال‌زایی, تدریس, فنی و حرفه‌ای, کیفیت

نویسندگان مقاله محبوبه محمدشفیع |
دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران

محمدرضا نیستانی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

ابراهیم میرشاه جعفری |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

ویدا تقوائی |
دانشیار گروه معماری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6037_ab65c4f4389b90ba026b7b04c736ebf5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات