این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۶۱-۸۴

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس بی‌صداقتی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی­های روان­سنجی مقیاس بی­صداقتی تحصیلی بشیر و بلا برای سنجش بی­صداقتی تحصیلی بود. مشارکت­کنندگان پژوهش 452 دانشجو (163 مرد و 289 زن) دوره کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-1398 بودند و مقیاس­های بی­صداقتی تحصیلی بشیر و بلا، منش­های اخلاقی خرمائی و قائمی، عدم­ درگیری اخلاقی بندورا و همکاران، تقلب ریمکوس، وظیفه­گرائی گلدبرگ، مسئولیت­پذیری تحصیلی آکبی و همکاران و اهمال­کاری تحصیلی سواری را تکمیل نمودند. به منظور تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی از روش­های تحلیل عاملی تاییدی، همسانی درونی و همبستگی با سایر مقیاس­های مذکور استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی شش عامل تقلب در آزمون، پلاجریسم، کمک بیرونی، تقلب پیشین، تحریف و دروغ درباره تکالیف تحصیلی را تایید نمود. نتایج همبستگی با سایر آزمون­ها نیز روایی همگرا و واگرای مقیاس را تایید نمود. برای تعیین پایایی مقیاس از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که تمامی ضرایب حاکی از همسانی درونی قابل قبول زیر مقیاس­ها و نمره کل مقیاس بود. نتایج نشان می­دهد که مقیاس بی­صداقتی تحصیلی بشیر و بلا از روایی و پایایی بسیار خوبی در دانش­جویان ایرانی برخوردار است و کارایی لازم را برای اندازه­گیری بی­صداقتی تحصیلی در شش بعد مذکور دارد. نتایج بر مبنای شواهد پژوهشی و نظری مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بی‌صداقتی تحصیلی، پایایی، تحلیل عاملی، روان‌سنجی، روایی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بی‌صداقتی تحصیلی, پایایی, تحلیل عاملی, روان‌سنجی, روایی

نویسندگان مقاله حمید بارانی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

محبوبه فولادچنگ |
دانشیار بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6039_2fcc6d6e262d180c054bf0bfd699fb44.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات