این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۱۰-۱۳۶

عنوان فارسی تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی مبتنی بر دیدگاه‌های ویگوتسکی و سوولر و اثربخشی آن بر کارکردهای شناختی و حل مسئله کلامی ریاضی در دانش‌آموزان دچار اختلال خاص یادگیری ریاضی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فرا شناختی و اثربخشی آن بر کارکردهای شناختی و حل مسئله کلامی ریاضی در دانش‌آموزان دچار اختلال خاص یادگیری ریاضی انجام شد. طرح پژوهش حاضر به‌صورت پیش‌آزمون-پس آزمون با مرحله پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان چهارم ابتدایی دچار اختلال خاص یادگیری ریاضی شهرستان بهمئی در سال 99-1398 تشکیل دادند که از این جامعه 16 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. تدوین بسته در قالب 9 جلسه 45 دقیقه‌ای انجام و ارائه شد و برای اعتباریابی آن از اعتبار محتوایی استفاده شد. ابزار پژوهش؛ پرسشنامه محقق ساخته حل مسئله کلامی ریاضی و شاخص‌های مقیاس وکسلر نسخه 5 و مقیاس کی‌مت بود. نتایج پژوهش نشان داد که بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی توانست به‌طور معنی‌داری کارکردهای شناختی و حل مسئله کلامی ریاضی در دانش‌آموزان دچار اختلال خاص یادگیری ریاضی را افزایش دهد. به‌علاوه کارکردهای شناختی و حل مسئله کلامی ریاضی در دانش‌آموزان پس از اجرای پس‌آزمون، پیگیری شد و نتایج نشان داد که تغییر محسوسی در پس‌آزمون بعد از یک ماه ایجاد نشده است. در تبیین این نتیجه می‌توان این‌چنین گفت که بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فرا شناختی در طولانی‌مدت نیزاثربخش بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال خاص یادگیری ریاضی، بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی، حل مسئله کلامی ریاضی، کارکردهای شناختی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال خاص یادگیری ریاضی, بسته آموزشی راهبردهای شناختی و فراشناختی, حل مسئله کلامی ریاضی, کارکردهای شناختی

نویسندگان مقاله عباسعلی سلیمانی خشاب |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

فریبرز درتاج |
استاد، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

اسماعیل سعدی‌پور |
استاد، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

علی دلاور |
استاد، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

کامران شیوندی چلیچه |
استادیار، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6058_bf287f0208af197e75ee05ee39719691.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات