این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۶۲-۱۸۳
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش راهبردهای انگیزشی تحصیلی بر آسیبها و موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه
چکیده فارسی مقاله
هدفاز اجرای این پژوهش بررسی تاثیر آموزش راهبردهای انگیزشی تحصیلی بر آسیبها و موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم ناحیه 6 شهر مشهد در سال 1398 بود که از بین آنها 40 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس در 2 گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای چکلیست آسیبهای تحصیلی عابدی و موفقیت تحصیلی صالحی بود. آزمودنیهای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. دادهها بعد از اتمام جلسات با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای انگیزشی تحصیلی بر آسیبها و موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه موثر است. همچنین آموزش راهبردهای انگیزشی بر خرده مولفههای مشکلات در انتخاب و تصمیمگیری، مشکلات آمادگی تحصیلی، مشکلات انگیزه تحصیلی، مشکلات عادات تحصیلی، مشکلات برنامهریزی تحصیلی، مشکلات مربوط به محیط و جو تحصیلی، مشکلات مربوط به امتحان تاثیر معنیدار دارد. از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای انگیزشی تحصیلی بر کاهش آسیبهای تحصیلی و همچنین افزایش موفقیت تحصیلی دانشآموزان، مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیبهای تحصیلی، راهبردهای انگیزشی تحصیلی، موفقیت تحصیلی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آسیبهای تحصیلی, راهبردهای انگیزشی تحصیلی, موفقیت تحصیلی
نویسندگان مقاله
سیدمحمدرضا ناظمی |
گروه روانشناسی ، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران
غلامرضا خوی نژاد |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)
علیرضا رجایی |
دانشیار گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6060_2b343f2265f8adcb875dbe10fedb23c5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات