این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۸۴-۲۰۶
عنوان فارسی
شناسایی نشانگرهای خلاقیت پداگوژیکی و یادگیری در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی نشانگرهای خلاقیت پداگوژیکی و یادگیری در آموزش عالی انجام شد. روش مورد استفاده روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش، اساتید و خبرگان دانشگاهی دارای تخصص وسابقه علمی در حوزه خلاقیت در آموزش عالی بودند. روش گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند از نوع انتخاب صاحبنظران کلیدی و معیار اشباع نظری با 25 نفر مصاحبه صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها ازطریق تکنیک تحلیل مضمون انجام گردید ودرنهایت یافتههای پژوهش نشان داد که خلاقیت پداگوژیکی مشتمل بر سه بعد محتوای آموزشی خلاق، رویکردهای آموزشی خلاق و رویکردهای ارزیابی خلاق است. شرکتکنندگان در خصوص محتوای آموزشی بر ضرورت توجه به نیازهای منطقهای، مهارتهای یافتن مسئله، حل مسئله، کارآفرینی و سواد سلامت و بومشناختی تأکید داشتند. همچنین مهمترین ویژگیهای رویکردهای آموزشی خلاق را برقراری ارتباط بین محتوای آموزشی و مسائل زندگی، بهرهگیری خلاق از فناوری آموزشی در تدریس، بهکارگیری رویکردهای آموزشی متنوع و خلاق نظیر حلقههای مطالعه و ایفای نقش، آموزش مبتنی بر مباحثه ذکر کردند. در ارتباط با رویکردهای ارزیابی خلاق نیز رویکرد فیدفوروارد و ارزیابی موقعیتی را مورد تأکید قرار دادند. علاوه بر این درارتباط با تشویق و تسهیل خلاقیت یادگیری در محیطهای دانشگاهی بر تشویق و حمایت ازپرسشگری، کنجکاوی، جسارت، ریسکپذیری و غنا بخشیدن به فعالیتهای فوقبرنامه در محیطهای دانشگاهی تأکید داشتند. بدیهی است که یافتههای این پژوهش امکان بهبود فرایندهای یاددهی و یادگیری در سطح آموزش عالی را فراهم آورده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، تحلیل مضمون، خلاقیت پداگوژیکی، خلاقیت یادگیری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش عالی, تحلیل مضمون, خلاقیت پداگوژیکی, خلاقیت یادگیری
نویسندگان مقاله
سید هدایت اله داورپناه |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
رضا هویدا |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران). نویسنده مسئول)
رونالد بارنت |
موسسه آموزش، کالج دانشگاهی لندن(ucl)، لندن، انگلستان
عبدالرسول جمشیدیان |
مربی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6061_c81d917e3a9dc8fdd3872fa4c83a889f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات