این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۲۵۴-۲۸۹
عنوان فارسی
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانی ـ آموزشی بر افزایش انگیزش پیشرفت یادگیرندگان
چکیده فارسی مقاله
نقش غیرقابل انکار سطوح انگیزشی یادگیرندگان در پیامدهای تحصیلی، از دیرباز مورد تاکید قرار گرفته است. از این جهت، مداخلات مرتبط و مکانیسمهای اثرگذاری این برنامه ها، از اهمیت وافری برخوردار بوده اند. در مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی کاربردِ مداخلات روانی ـ آموزشی و شناسایی تعدیل گرهای چندگانه در این قلمرو مطالعاتی، از روش فراتحلیل استفاده شد. پس از تصریح ملاکهای ورود و خروج، تلاشهای مداخلهای مبتنی بر برنامه های روانی ـ آموزشی با هدف ارتقای انگیزشی از بانکهای اطلاعاتی استخراج و از این طریق، 35 پژوهش و 173 اندازه اثر برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. داده های این پژوهش با نرمافزار CMA2 تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده ها، اندازه اثر کلی اثربخشی مداخلات روانی ـ آموزشی با هدف ارتقای انگیزشی 582/0 را بدست داد. همچنین، نتایج تحلیل اثرات تعدیل گرِ مبتنی بر جنسیت آزمودنی، سن آزمودنی، ماهیت مداخله منتخب و فرهنگ بر میزان اثربخشی مداخلات روانی آموزشی نشان داد که اندازه اثر در پژوهشهای شامل مردان درمقایسه با زنان، دانشجویان در مقایسه با دانش آموزان، اندازه اثر ماهیت پژوهشهای مداخله مبتنی بر عوامل برونزاد در مقایسه با ماهیت مداخلات مبتنی بر عوامل درونزاد و در نهایت، در جوامع جمع گرا در مقایسه با جوامع فردگرا، بیشتر بود. بهطور کلی، نتایج نشان داد اگر چه مداخلات روانی ـ آموزشی نقش موثری در ارتقای نیمرخ انگیزشی یادگیرندگان دارد اما تمرکز بر نقش تبیینی برخی تعدیل گرها مانند فرهنگ، جامعه هدف و خصوصا ماهیت مداخلات به کار رفته نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش پیشرفت، تعدیلگرها، فراتحلیل، مداخلات روانی ـ آموزشی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انگیزش پیشرفت, تعدیلگرها, فراتحلیل, مداخلات روانی ـ آموزشی
نویسندگان مقاله
فاطمه رشیدی پور |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
امید شکری |
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
جلیل فتح آبادی |
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
حسین پورشهریار |
استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_6065_c229fe28db127383441354fb313eda9e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات