این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۳۰-۵۲

عنوان فارسی تبیین علّی درگیری تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و سرمایه‌های روان‌شناختی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ علی حمایت تحصیلی با درگیری تحصیلی از طریق واسطه‌گری سرمایه‌های روان‌شناختی انجام شد. به این منظور، 230 نفر (108 دختر، 122 پسر) از دانش‌آموزان پایۀ ششم مقطع ابتدایی شهر یاسوج با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع‌آوری اطلاعات از سه پرسش‌نامه شامل مقیاس حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت، پرسش‌نامۀ سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز و آولیو، و پرسش‌نامۀ درگیری تحصیلی ریو استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار AMOS24 استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل با داده‌های پژوهش برازش مناسبی دارد. با توجه به یافته‌ها، مسیر مستقیم حمایت تحصیلی به درگیری تحصیلی، سرمایه‌های روان‌شناختی به درگیری تحصیلی و حمایت تحصیلی به سرمایه‌های روان‌شناختی، معنی‌دار بود. مسیرغیرمستقیم از حمایت تحصیلی به درگیری تحصیلی به واسطۀ سرمایه‌های روان‌شناختی نیز، معنی‌دار بود. در مجموع، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حمایت تحصیلی با اثرگذاری بر سرمایه‌های روان‌شناختی، می‌تواند منجر به درگیری فعال دانش‌آموزان در فعالیت‌های درسی و آموزشی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درگیری تحصیلی، حمایت تحصیلی، سرمایۀ روان‌شناختی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله درگیری تحصیلی, حمایت تحصیلی, سرمایۀ روان‌شناختی

نویسندگان مقاله سمیه حسن نیا |
دانش اموختۀ دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز

ندا سبزی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5781_9ebba421a39c4cce111132f5b84c5360.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات