این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۵۳-۸۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی بر خودتنظیمی تحصیلی، شناخت اجتماعی و عملکرد تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی با رویکرد سازندهگرایی اجتماعی بر عملکرد تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی دانشجومعلمان انجام شد. پس از تدوین الگوی آموزش تلفیقی و پروتکل آموزشی، اعتبار آن توسط متخصصان تأیید شد. بهمنظور تعیین میزان اثربخشی الگوی آموزشی موردنظر، از جامعۀ آماری دانشجومعلمانِ دانشگاه فرهنگیان، با روش نمونهگیری در دسترس دو کلاس (در مجموع 75 نفر) از دانشجویان کارشناسیِ آموزش ابتدایی پردیس شهید هاشمینژاد مشهد انتخاب، سپس به شیوۀ تصادفی در سه گروه 25 نفره (آموزش تلفیقی، آموزش حضوری و آموزش مبتنی بر شبکۀ اجتماعی) جایگزین شدند. روش پژوهش شبهآزمایشی بود و اطلاعات مورد نیاز با آزمون عملکرد تحصیلی، پرسشنامۀ راهبردهای خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت، و پرسشنامۀ تواناییهای شناختی نجاتی در قالب پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری شد. پس از ارائۀ آموزش 10 جلسهای، دادهها با استفاده از روشههای آمار توصیفی و استنباطی (آنووا و مانووا) و با استفاده از نرم افزار spss24 تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش تلفیقی مبتنی بر شبکۀ اجتماعی مجازی در مقایسه با دو شیوۀ آموزشی دیگر، تأثیر معنیداری بر عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان داشته است. دانشجویانِ آموزش تلفیقی در مقایسه با دانشجویان آموزش مبتنی بر شبکۀ اجتماعی، از خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی بالاتری برخوردار بودند. اما دانشجویان آموزش تلفیقی در خودتنظیمی تحصیلی و شناخت اجتماعی با دانشجویان آموزش حضوری تفاوت معنیداری نداشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش تلفیقی، سازندهگرایی اجتماعی، شبکۀ اجتماعی مجازی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش تلفیقی, سازندهگرایی اجتماعی, شبکۀ اجتماعی مجازی
نویسندگان مقاله
زهرا آزاددیسفانی |
دانشگاه فردوسی ، مشهد، ایران
حسین کارشکی |
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد
سیدامیر امین یزدی |
دکتری روانشناسی رشد، استاد گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
محمد سعید عبدخدایی |
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5782_94e1472a53f343c5855345384805aa81.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات