این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۸۲-۱۰۲
عنوان فارسی
نقش واسطهای کنجکاوی معرفتشناختی در رابطۀ بین باورهای معرفتشناختی و درگیری عاملی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای کنجکاوی معرفتشناختی در ارتباط بین باورهای معرفتشناختی و درگیری عاملی دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. بدین منظور از میان آنها 231 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای معرفتشناختی اولدنبرگ، درگیری عاملی ریو، و مقیاس کنجکاوی لیتمن و اسپیلبرگر پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار ایموس استفاده شد. یافتههای مدل اندازهگیری حاکی از معرف بودن همۀ شاخصها برای متغیرهای مکنون مربوطه بود. نتایج مدل ساختاری نیز نشان داد که باورهای معرفتشناختی بهطور غیرمستقیم، و به واسطۀ کنجکاوی معرفتشناختی، بر درگیری عاملی اثر مثبت معنیدار دارند. شاخصهای برازش کلی مدل نیز نشانگر این بود که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. بهطور کلی یافتههای پژوهش حاکی از این بود که کنجکاوی معرفتشناختی ارتباط بین باورهای معرفتشناختی با درگیری عاملی را واسطهگری میکند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ارتقای مشارکت سازنده و درگیری عاملی دانشجویان درمحیطهای آموزشی، نیازمند توجه به باورهای معرفتشناختی و تجربه هیجانهای معرفتشناختی آنها مانند کنجکاوی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
باورهای معرفتشناختی، درگیری عاملی، کنجکاوی معرفتشناختی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
باورهای معرفتشناختی, درگیری عاملی, کنجکاوی معرفتشناختی
نویسندگان مقاله
مریم بردبار |
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، استادیار و هیئت علمی گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
هادی صمدیه |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5783_ae3f3447456c244b5a5cd1497f4ec3f5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات