این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۱۸

عنوان فارسی پیش‌بینی عزت‌نفس بر اساس سرمایه‌های رشدی درونی و بیرونی در دختران دانش‌آموز
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش پیش‌بینی عزت‌نفس بر اساس سرمایه‌های رشدی درونی و بیرونی در دختران دانش‌آموز بود. تعداد 322 نفر از دختران دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان استان همدان از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب و نیمرخ سرمایه‌های رشدی و پرسش‌نامۀ عزت‌نفس را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS3 نشان داد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. مطابق با یافته‌های پژوهش، ضریب تعیین بین سرمایه‌های رشدی درونی و بیرونی با عزت‌نفس، و سرمایه‌های رشدی بیرونی و درونی بر میزان عزت‌نفس دانش‌آموزان اثرگذار بودند. از بین ابعاد سرمایه‌های رشدی درونی، به ترتیب هویت مثبت، شایستگی‌های اجتماعی، تعهد به یادگیری و ارزش‌های مثبت بیشترین ارتباط مثبت معنی‌دار را با عزت‌نفس داشتند. همچنین، از میان ابعاد سرمایه‌های رشدی بیرونی، به ترتیب حمایت، توانمندسازی، محدودیت‌ها- انتظارات و استفادۀ سازنده از زمان بیشترین ارتباط مثبت معنی‌دار را با عزت‌نفس داشتند. بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که سرمایه‌های رشدی دانش‌آموزان می‌تواند پیش‌بینی کنندۀ خوبی برای عزت‌نفس آنان باشد؛ بنابراین تأمین سرمایه‌های رشدی و حمایت همه جانبۀ ارکان مختلف جامعه از تأمین سرمایه‌های رشدی نوجوانان می‌تواند تأثیر بسزایی در پرورش و ارتقاء عزت‌نفس آنان ایفاء نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه‌های رشدی، عزت‌نفس، تیزهوشان،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرمایه‌های رشدی, عزت‌نفس, تیزهوشان

نویسندگان مقاله یاسر عزیزی سعید |
دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ایران

رسول کردنوقابی |
دانشیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی ، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

نصراله عرفانی |
دانشیار روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران

مهران فرهادی |
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5784_01c33c3bc0aed80c435070fee119caa4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات