این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۴۲
عنوان فارسی
واسطهگری خودشفقتورزی در رابطۀ بین کمالگرایی و نشاطذهنی
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش حاضر نقش واسطهگری خودشفقتورزی در رابطۀ بین کمالگرایی و نشاطذهنی بررسی شد. بدین منظور 213 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به مقیاس کمالگرایی تجدیدنظرشدۀ اسلینی و همکاران، مقیاس خودشفقتورزی نف، و مقیاس نشاطذهنی ریان و فردریک پاسخ دادند. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Amos تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از بین مؤلفههای کمالگرایی، مولفۀ استاندارد به عنوان کمالگرایی سازگارانه، نشاط ذهنی را بهطور مستقیم و مثبت پیشبینی میکند، در حالی که تفاوت (تعارض بین استانداردها و عملکرد فرد)، به عنوان کمالگرایی ناسازگارانه، نشاطذهنی را با واسطه گری خودشفقت ورزی بهطور منفی پیشبینی میکند. در نتیجه نتایج حاکی از آن است که خودشفقتورزی در رابطۀ بین کمالگرایی و نشاط ذهنی دارای نقش واسطهای است. بنابراین، در صورت تعارض بین استانداردها و عملکرد توجه به خودشفقتورزی و افزایش آن برای دانشجویان دارای تلویحات مهمی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمالگرایی، نشاطذهنی، خودشفقتورزی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کمالگرایی, نشاطذهنی, خودشفقتورزی
نویسندگان مقاله
فرزانه یزدانی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی
محبوبه فولادچنگ |
دانشیار دانشگاه شیراز، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی( نویسندۀ مسئول)
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5785_344cabee41e2872b5cb8c74642011644.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات