این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آموزش و یادگیری، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۹-۱۴۲

عنوان فارسی واسطه‌گری خود‌شفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ذهنی
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر نقش واسطه‌گری خودشفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ذهنی بررسی شد. بدین منظور 213 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب ‌شدند. شرکت‌کنندگان به مقیاس کمال‌گرایی تجدید‌نظر‌شدۀ اسلینی و همکاران، مقیاس خود‌شفقت‌ورزی نف، و مقیاس نشاط‌ذهنی ریان و فردریک پاسخ دادند. داده‌ها به روش مدل­سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Amos تحلیل شدند. نتایج نشان‌ داد که از بین مؤلفه‌های کمال‌گرایی، مولفۀ استاندارد به عنوان کمال‌گرایی سازگارانه، نشاط‌ ذهنی را به‌طور مستقیم و مثبت پیش‌بینی می‌کند، در حالی­ که تفاوت (تعارض بین استانداردها و عملکرد فرد)، به عنوان کمال­گرایی ناسازگارانه، نشاط‌ذهنی را با واسطه­ گری خودشفقت ­ورزی به‌طور منفی پیش‌­بینی می‌کند. در نتیجه نتایج حاکی از آن است که خودشفقت‌ورزی در رابطۀ بین کمال‌گرایی و نشاط‌ ذهنی دارای نقش واسطه‌ای است. بنابراین، در صورت تعارض بین استانداردها و عملکرد توجه به خودشفقت‌ورزی و افزایش آن برای دانشجویان دارای تلویحات مهمی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمال‌گرایی، نشاط‌ذهنی، خودشفقت‌ورزی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کمال‌گرایی, نشاط‌ذهنی, خودشفقت‌ورزی

نویسندگان مقاله فرزانه یزدانی |
دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی

محبوبه فولادچنگ |
دانشیار دانشگاه شیراز، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی( نویسندۀ مسئول)


نشانی اینترنتی https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5785_344cabee41e2872b5cb8c74642011644.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات