این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مطالعات آموزش و یادگیری
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۹۶-۳۱۲
عنوان فارسی
تأثیربازی شطرنج بر فرایند تصمیمگیری و پیشرفتتحصیلی در درس ریاضیات: نقش تعدیلکنندۀ جنسیت
چکیده فارسی مقاله
بازیهای فکری نقش اساسی در پرورش مهارتهای تفکری، حل مسئله، تصمیمگیری و شناخت کودکان دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی شطرنج بر تصمیمگیری و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی با توجه به نقش تعدیلکنندگی جنسیت در دانشآموزان مقطع ابتدایی به شیوۀ علی مقایسهای انجام گرفت. نمونۀ پژوهش شامل 100 نفر (50 دختر و 50 پسر) از دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر شیراز بودند، که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مقیاس تصمیمگیری تأملی و شهودی وولف را تکمیل کرده و آزمون ریاضی محقق ساخته را پاسخ دادند. برای تعیین پایایی و روایی مقیاس تصمیمگیری تأملی و شهودی به ترتیب از روشهای آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی به شیوۀ اکتشافی با چرخش وریمکس و برای تعیین پایایی و روایی آزمون ریاضی محقق ساخته به ترتیب از روشهای بازآزمایی و روایی محتوایی استفاده شد. شواهد مؤید پایایی و روایی مطلوب پرسشنامهها بود. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر یک طرفه، با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که در فرایندهای تصمیمگیری تفاوت معنیداری بین دانشآموزان شطرنجباز و غیرشطرنجباز دختر و پسر مشاهده نشد. اما دانشآموزان شطرنجباز در نمرۀ ریاضی نسبت به دانشآموزان غیرشطرنجباز میانگین معنیدار بالاتری دارند و فرایند تصمیمگیری غالب در بین دانشآموزان شطرنجباز فرایند تأملی است. بنابراین، با توجه به یافتههای پژوهش حاضر لازم است برنامهریزان آموزشی و والدین به استفاده از شطرنج برای ایجاد مهارتهای تصمیمگیری، همچنین کمک به پیشرفتتحصیلی درس ریاضی دانشآموزان و فرزندانشان توجه داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی شطرنج، تصمیمگیری، دانشآموزان ابتدایی، پیشرفتتحصیلی، ریاضی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازی شطرنج, تصمیمگیری, دانشآموزان ابتدایی, پیشرفتتحصیلی, ریاضی
نویسندگان مقاله
زهرا راسخ |
کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
محبوبه البرزی |
هیات علمی شیراز
فریبا خوشبخت |
دانشیار،روانشناسی تربیتی، بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
https://jsli.shirazu.ac.ir/article_5828_71ef3d98f88b660c164d4f2d5ee857f9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات