این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات تفسیری
، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۱۳۱-۱۵۰
عنوان فارسی
مقایسه تفسیر آیات ۵ طه و ۲۲ و ۲۳ قیامت با تأکید بر روششناسی فهم متشابهات از منظر قاضی عبدالجبار و ابن شهرآشوب
چکیده فارسی مقاله
معروفترین آثار قدما در زمینه متشابهات کتاب «متشابه القرآن» عبدالجبار و «متشابه القرآن و مختلفه» ابن شهرآشوب مازندرانی است. تعاریف آنان از محکم و متشابه مشترک بوده و بر لزوم پیبردن به مقصود آیات متشابه، به کمک دیگر ادله و رجوع به محکمات استوار است.در مبانی تفسیری عبدالجبار معتزلی، عقل، مقدم بر نقل است، اما در دیدگاه ابن شهرآشوب، عقل و نقل مکمل یکدیگرند. هر دو مفسر، در آیات 22 و 23 قیامت، «نظر» را به معنای انتظار دانستهاند. البته عبدالجبار در آیه 5 طه «استواء» را به معنای استیلاء و اقتدار گرفته اما ابن شهرآشوب با استناد به روایتی از امام صادق× به معنای نسبت یکسان با همه چیز میداند. از این رو عبدالجبار غالباً با محوریت عقل و بیاعتنایی به روایات، اما ابن شهرآشوب، با بهرهگیری از گفتمان کلامی اهلبیت^ به تأویل آیات صفات خبری خداوند پرداختهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آیه 5 طه، آیات 22 و 23 قیامت، محکم و متشابه، قاضی عبدالجبار معتزلی، ابن شهرآشوب مازندرانی.
عنوان انگلیسی
A Comparison of the Interpretation of the Verses 5, 22 and 23 of Qiyamat with an Emphasis on the Methodology for Understanding Mutashabihat from the Perspective of Qadi Abd al-Jabbar and Ibn Shahr Ashub
چکیده انگلیسی مقاله
The most famous works of those of far past time in the field of mutashabihat are the book Mutashabihat ul-Quran" by Abd al-Jabbar and " Mutashabihat ul-Quran wa Mukhtalafuh" by Ibn Shahr Ashub Mazandarani. Their definitions of muhkam and mutashabih are common and based on the need to understand the purpose of mutashaih verses, with the help of other arguments and reference to muhkamat. In the interpretive foundations of Mu'tazilite theologian Abd al-Jabbar, reason is counted as being prior to narration, but in Ibn Shahr Ashub's view, reason and narration are complementary. They, both, have considered "nazar" in the verses 22 and 23 of Qiyamat, to mean waiting. Of course, Abd al-Jabbar in the verse 5 of Taha has taken "istiwa" to mean domination and authority; Ibn Shahr Ashub, howewver, referring to a narration from Imam Sadeq (a), has taken it as meaning the same relationship with everything. Therefore, Abd al-Jabbar often focused on reason and disregarded the narrations, but Ibn Shahr Ashub, using the theological discourse of the Ahl al-Bayt (a), interpreted the verses of God's predicative attributes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Verse 5 Taha, Verses 22 and 23 of Qiyamat, Muhkam and Mutashabih, Qadi Abd al-Jabbar Mu&apos,tazili, Ibn Shahr Ashub Mazandarani.
نویسندگان مقاله
عبدالحمید رحمانی | Abdolamid Rahmani
دانشگاه کاشان
حسین ستار | Hossein Sattar
دانشگاه کاشان
نشانی اینترنتی
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1555-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات